4 کاری که می توانید برای تقویت حفظ استعداد انجام دهید

ماهیت رهبری هوشمند این است که با الگو گرفتن و توانمندسازی دیگران. رهبران باهوش با ایجاد ارزش برای دیگران، راه خود را به سوی موفقیت هموار می کنند. کسانی که بلوغ لازم برای تشخیص نحوه عملکرد رهبری را ندارند، در نهایت به دنبال کردن گزارش‌های خود هستند و اغلب اهداف شخصی را دنبال می‌کنند. چنین سبک رهبری محکوم به شکست است.

“شما با ضربه زدن به سر مردم رهبری نمی کنید – این حمله است، نه رهبری.” – دوایت دی. آیزنهاور.

مگر اینکه قصد رهبری شرکت خود را به عنوان یک حلقه جنایت سازمان یافته یا یک دولت فئودالی داشته باشید، باید تفاوت بین هل دادن و کشیدن را در زمینه رهبری بیاموزید.

رهبر باهوش با الگو گرفتن. او قاطر غواصی است که در پای تپه از گاری پیاده می شود تا بار را سبک کند و افسار را در دست گرفته و حیوانات را به سمت جاده هدایت می کند.

در مقابل، رئیس/هل‌کننده فعال می‌ماند، شلاق را محکم‌تر می‌ترکد، و کسانی را که تمام وزن را تحمل می‌کنند مجبور می‌کند کارهای بیشتری انجام دهند.

از آن سبد خرید پیاده شوید و با الگوبرداری شروع کنید. 

معیار خاصی از هر دوی این وابستگی های رهبری در همه وجود دارد. سوال این است که آیا شما بیشتر یک هل دهنده هستید یا یک کشنده؟

آیا شما یک هل دهنده یا کشنده هستید؟

برای اینکه بفهمید سبک رهبری شما در کدام سمت این معادله قرار دارد، می توانید چند سوال ساده از خود بپرسید. همچنین می‌توانید عمیق‌تر به این موضوع بپردازید و از Enneagram of Leadership Maturity استفاده کنید تا تعیین کنید سبک رهبری شما چگونه با بلوغ شما ارتباط دارد و چگونه می‌توانید آن را بهبود بخشید.

  • وقتی تحت استرس هستید، آیا ترس عامل اصلی تصمیمات شماست؟
  • آیا وقتی تصمیمی می گیرید، آن را بر اساس انگیزه های شخصی خود شکل می دهید؟
  • آیا احساس می کنید که بالاتر از گزارش ها و همتایان خود هستید و سهم شما در امر مشترک بسیار بیشتر از آنهاست؟

اگر پاسخ شما به هر یک از این سؤالات مثبت است، ممکن است در سبک رهبری خود یک خط فشاری داشته باشید.

نگاهی دقیق تر به سبک رهبری خود

با این حال، از منظر توسعه رهبری حرفه ای، هیچ چیز ساده نیست. همانطور که در  کتاب‌هایم اشاره کرده‌ام ، هدف ما دستیابی به پاسخ‌های بسیار دقیق و دقیق است تا بتوانیم راه‌های عملی برای رفع نواقص رهبری و به حداکثر رساندن نقاط قوت پیدا کنیم.

بر اساس نقشه بلوغ رهبری من، شناسایی سبک رهبری غالب شما اولین مرحله از فرآیند تشخیص است. سبک رهبری نزدیک‌ترین به چیزی است که می‌توان آن را فشاردهنده نامید. اگر کتاب من “رهبری هوشمند” را بخوانید، خواهید دید که تفاوت زیادی بین یک راننده بالغ و یک راننده در حال خروج از ریل وجود دارد.

سبک رهبری و بلوغ

درایورهای خروج از ریل شاید بدترین نوع فشاردهنده ها باشند. آنها به هیچ کس و هیچ چیز جز اهداف و برنامه شخصی خود اهمیت نمی دهند. آنها با کمال میل هر کسی را که به عنوان یک دشمن در راه رسیدن به قله تصور کنند خراب می کنند. با این حال، با ناتوانی در همکاری، آنها خود را نیز خراب می کنند، که نشان دهنده عدم بلوغ رهبری است.

بلوغ رهبری جزء ضروری رهبری هوشمند است.

از سوی دیگر، رانندگان بالغ، از طریق اعتماد به نفسی که نشان می‌دهند، الهام‌بخش می‌شوند و در نتیجه به دیگران کمک می‌کنند تا به موفقیتی دست یابند که ممکن است به تنهایی نتوانند به آن دست یابند. چنین رانندگانی ممکن است همچنان خود را بهتر از دیگران بدانند، اما در مورد آنها، این حس برتری کاذب به جای خصومت، به معنای توسعه بیش از حد احساس خویشاوندی است.

چگونه می توانید به جای یک هل دهنده، یک کشنده باشید؟

وقتی صحبت از رهبری به عنوان یک رهبر واقعی به جای یک جنگ سالار باشد، بلوغ تفاوت را ایجاد می کند. بلوغ به شما درک عمیق تری از همکاری و روانشناسی انسانی می دهد. یک رهبر بالغ می داند که رهبری به جای وادار کردن دیگران به انجام کاری است.

رهبران بالغ دارای سطوح مناسبی از شجاعت، صداقت و  فروتنی هستند  تا بدانند که مسیر موفقیت از طریق توانمندسازی دیگران و نه تحقیر آنها منتهی می شود.

برای اطلاعات بیشتر 

برای تعمیق درک خود از مفاهیم رهبری بالغ،  وبلاگ من را دنبال کنید ، یا نگاهی به کتاب “رهبری هوشمندانه”  و سایر انتشارات من بیندازید .

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =