آزمون فرضیه موضوع بسیار مفصلی است. درک چگونگی انجام صحیح این تست ها خارج از محدوده این راهنما یا خود روش شش سیگما است. با این حال، از آنجایی که انتظار می‌رود تیم پروژه شش سیگما از این آزمایش‌ها برای کشف حقایق استفاده کند و سپس از این حقایق برای تصمیم‌گیری استفاده شود، درک اساسی مهم است.

یکی از اساسی ترین تصمیماتی که فرد باید در حین انجام آزمون فرضیه بگیرد این است که چه نوع آزمون فرضیه باید انجام شود. این مقاله معیارهای تصمیم گیری را توضیح می دهد که این تصمیم باید بر اساس آنها باشد .

One Tailed vs Two Tailed: ابتدا باید تصمیم بگیرید که آیا آزمون باید یک دم باشد یا دو دم. تعاریف آماری آزمون های یک دنباله و دو دنباله بسیار دشوار است. از این رو، توضیح با مثال باید در خدمت هدف باشد.

اجازه دهید فرض کنیم که ما در حال مقایسه تفاوت‌های بین میانگین زمان رسیدگی (AHT) دو مرکز تماس مختلف هستیم. یک آزمون دو دنباله بررسی می کند که آیا تفاوت آماری قابل توجهی در نمونه های اندازه گیری شده وجود دارد یا خیر. به این معنی که اگر یکی از نمونه ها به طور قابل توجهی بالاتر یا به طور قابل توجهی کمتر از دیگری باشد، تفاوت نشان داده می شود. از این رو در یک آزمون دو طرفه نگران اختلافات ناشی از هر دو طرف هستیم.

با این حال، در مورد یک تست دم، ابتدا باید تصمیم بگیریم که آیا می‌خواهیم برای تست دم بالا مقایسه کنیم یا تست دم پایین. تست دم بالایی بررسی می کند که آیا یکی از نمونه ها به طور قابل توجهی بالاتر از دیگری است یا خیر. اگر نمونه مقدار کمتری داشته باشد، فرضیه صفر انتخاب می شود و تفاوتی نشان داده نمی شود. دقیقاً برعکس این، آزمون دنباله پایین است که در آن فرضیه صفر تنها در صورتی رد می شود که یک نمونه به طور قابل توجهی از نمونه دیگر کمتر باشد.

معیارهای تصمیم گیری

جدای از این سه معیار تصمیم گیری ساده وجود دارد که بر اساس آن آزمون فرضیه صحیح انتخاب می شود. آنها به شرح زیر است:

تعداد گروه‌هایی که مورد آزمایش قرار می‌گیرند: اگر تفاوت آماری برای سه نمونه و دو نمونه بررسی شود، آزمون‌های فرضیه‌های مختلفی در دسترس هستند. مشخص کردن تعداد نمونه های مختلف اولین گام در انتخاب آزمون صحیح خواهد بود.

گسسته یا پیوسته بودن Y ها: آزمون های فرضیه های مختلفی برای متغیرهای گسسته و پیوسته موجود است.

مقایسه پارامتر جمعیت: آزمون‌های فرضیه‌های مختلفی برای میانگین، میانه، انحراف معیار و حتی پارامترهای جمعیت وجود دارد. بسته به آنچه که برای تفاوت ارزیابی می شود، ممکن است نیاز به استفاده از آزمون های مختلف باشد.

فهرست کردن تست های مختلف و توضیح تفاوت بین آنها خارج از محدوده این راهنما است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =