رهبری شرکتی چیست؟ ویژگی های کلیدی و 5 مهارت برتر مورد نیاز برای رشد شرکت

رهبری شرکتی یک شرکت یا سازمان را در دریاهای متلاطم روزانه هدایت می کند و به سمت آینده حرکت می کند. با این حال، رهبری شرکت فقط بر استراتژی‌های مالی و تجاری، نظارت بر پرسنل، ایجاد بیانیه‌های ارزش‌های اصلی یا صدور دستورالعمل‌ها برای کارکنان در هر سطح تمرکز نمی‌کند.

رهبری شرکتی همچنین ذهنیت رشد را به مدیران، سرپرستان و کارمندان القا می کند. اهداف جدایی ناپذیر فرهنگ شرکتی را تعیین می کند که نوآوری را تشویق می کند و از رکود و رضایت جلوگیری می کند.

با استفاده از برنامه های آموزشی مناسب رهبری شرکت ، یک تیم رهبری مزایای مداوم یادگیری و دانش را نشان می دهد. آنها مهارت‌های رهبری را جذب می‌کنند که آن‌ها را به مدیران برجسته و مدل‌های آرزویی تبدیل می‌کند که پویایی‌ها و ذهنیت‌های شخصی را درک می‌کنند.

به این ترتیب، کسب و کار به طور ارگانیک رشد می کند و از نظر فنی و فلسفی با زمان همگام می شود.

بیایید به ساختار رهبری شرکتی بپردازیم. سپس بیایید بررسی کنیم که چگونه پنج مهارت برتر رهبری شرکتی زیر به رهبران شرکتی شما قدرت می‌دهد تا لحن یادگیری را ایجاد کنند، کارکنان را برای تلاش برای سطح بعدی آموزش دهد و فرهنگ شرکتی شما را قادر به رشد کند.

دکتر سعید جوی زاده (2)

ساختار و مسئولیت های رهبری شرکت

در دنیای شرکتی ایالات متحده، متداول ترین ساختار متشکل از تیم مدیریت و هیئت مدیره است. سهامداران هیئت مدیره را انتخاب می کنند که شامل تیم رهبری روزانه شرکت و مدیران خارجی است.

اگرچه این افراد ممکن است مهارت های رهبری قابل تشخیصی داشته باشند، اما ارتباط مستقیمی با شرکت ندارند، اما از طریق گزینه های سهام، نگهدارنده سالانه یا سایر مزایا غرامت دریافت می کنند. مدیران خارجی توصیه های بی طرفانه ای ارائه می دهند که به رشد ثروت سهامداران کمک می کند و از طریق حاکمیت شرکتی خطر تقلب را کاهش می دهد.

در حالی که مدیران ارشد یک شرکت این اهداف را به اشتراک می گذارند، این رهبران برجسته در یک شرکت یا سازمان نیز بر استفاده از مهارت های مدیریتی و روحیه کارآفرینی خود برای ایجاد انگیزه در اعضای تیم در هر سطح و پرورش محیط های کاری که نتایج کسب و کار درخشانی را ارائه می دهند، تمرکز می کنند.

در اینجا مروری کوتاه بر این رهبران شرکت و مسئولیت های آنها است:

  • مدیر ارشد اجرایی: مدیر ارشد اجرایی (CEO) مدیر ارشد است که مسئول کل عملیات یک شرکت و حفظ عملکرد روان شرکت است. مدیر عامل مستقیماً به هیئت مدیره گزارش می دهد و ابتکارات و تصمیمات آن را اجرا می کند.
  • معاون اجرایی: دومین نفر در یک سازمان، این فرد به سلامت مالی، عملیات، ملاحظات بودجه و برنامه ریزی استراتژیک آن رسیدگی می کند. این شخص همچنین اغلب به جای مدیرعامل می ایستد و بر پیشرفت حرفه ای مدیران و سرپرستان سطح پایین نظارت می کند.
  • مدیر ارشد مالی: یک معاون ارشد، مدیر ارشد مالی (CFO) سلامت مالی شرکت، تجزیه و تحلیل داده های مالی شرکت، تهیه پیش نویس بودجه و نظارت بر مخارج را انجام می دهد. مدیر مالی مستقیماً به مدیر عامل گزارش می دهد و اطلاعات آنها را به سهامداران، هیئت مدیره و آژانس های نظارتی ارائه می کند.
  • مدیر عملیاتی: که به آن معاون ارشد رئیس جمهور نیز می گویند، مدیر عملیاتی (COO) بیشتر از مدیر عامل شرکت عمل می کند و بر مسائل مربوط به کارمندان، بازاریابی، تولید و فروش نظارت می کند. این شخص فعالیت های روزانه یک کسب و کار را انجام می دهد و مستقیماً به مدیر عامل گزارش می دهد.
  • مدیر کل (GM): مدیر کل یک نسخه کوچک شده از یک مدیر عامل است که عملیات روزانه یک واحد تجاری یا چندین واحد تجاری را مدیریت می کند. آنها سیاست های عملیاتی را تعیین می کنند، بودجه ایجاد و نگهداری می کنند، کارمندان را مدیریت می کنند و اطمینان می دهند که همه اطرافیانشان به تحقق اهداف استراتژیک یک کسب و کار کمک می کنند.

دکتر سعید جوی زاده (2)

ویژگی های کلیدی رهبری شرکت

اگرچه صنایع و سبک‌های رهبری متفاوت است، مدیران اجرایی موفق در سراسر جهان شرکت دارای ویژگی‌های رهبری خاصی هستند که انگیزه کارکنان را تقویت می‌کند، اعتماد به نفس را منتقل می‌کند و ارتباطات معتبر را بین اعضای تیم در همه سطوح تقویت می‌کند.

مسئله این است که یک فرد این ویژگی های رهبری را به طور خودکار با قرار گرفتن در یک موقعیت خاص به دست نمی آورد. ویژگی های رهبری نیز ذاتی نیستند. در عوض، همانطور که دکتر پیتر نورثوز، محقق نظریه رهبری می گوید، رهبری فرآیند نفوذ به سمت یک هدف مشترک است.

یکی از نظریه های اولیه رهبری از اواخر دهه 1800، مفهوم مرد بزرگ، رهبری را با ویژگی های ذاتی تعریف می کرد، که همانطور که ممکن است حدس بزنید، زنان را از میدان بازی دور می کرد.

خوشبختانه، نظریه رهبری شرکتی تکامل یافته است تا فراتر از ویژگی های شخصیتی غالب به اعمال یک فرد نگاه کند – همانطور که دانشگاه بندیکتین در ایلینویز خاطرنشان می کند: “نه رهبر کیست بلکه رهبر چه می کند” .

به عبارت دیگر، رهبران ممکن است نفوذ داشته باشند، اما آنها می توانند یاد بگیرند که چگونه این را توسعه دهند، درست مانند کسب مهارت های مدیریتی مانند تهیه پیش نویس بودجه یا ارزیابی پرسنل برای پیشرفت.

برخی از رهبری شرکتی شامل یک سبک تحول آفرین است که در آن رهبران از طریق انگیزه به جای معاملات با افراد ارتباط برقرار می کنند. سایر رهبری شرکت‌ها ویژگی‌های یک خدمتکار شرکت را به خود می‌گیرند ، کسی که با همدلی، آگاهی و آینده نگری گوش می‌دهد.

مدیران شما هر سبکی را که ترجیح می‌دهند، انعطاف‌پذیرتر می‌شوند و با دانستن بیشتر در مورد مهارت‌هایی که شامل رهبری می‌شوند، به شرکت خدمات بهتری می‌دهند.

5 مهارت برتر رهبری شرکت چیست؟

در کار خود با رهبران برجسته، ما متوجه این پنج ویژگی ذاتی شده‌ایم که همه آنها را مدیران اجرایی می‌توانند از طریق برنامه‌های آموزشی رهبری شرکت به دست آورند و ارتقا دهند :

مهارت های تاثیرگذاری

رهبران شرکت‌های کارآمد به سادگی به افراد دستور نمی‌دهند تا کارهایی را بر اساس عنوان یا موقعیت خود انجام دهند، مثلاً: «من مدیرعامل هستم، پس آنچه می‌گویم درست می‌شود». مدرسه بازرگانی هاروارد خاطرنشان می کند، در حالی که ممکن است افرادی وجود داشته باشند که این مکتب فکری را خریداری کنند، رهبران مدرن با متحد کردن کارکنان حول یک مأموریت مشترک بر فرهنگ شرکت تأثیر می گذارند .

جوزف فولر ، یکی از رهبران ابتکار مدرسه بازرگانی هاروارد، مدیریت آینده کار، می‌گوید: آنها با “عملکرد هدف” سازمان، یا هدف شرکت برای دستیابی به آن، چگونگی سنجش موفقیت و چگونگی تعریف پیروزی، ارتباط برقرار می‌کنند .

مدیران با ترویج و تشویق روابط محترمانه و معنادار، رهبری را تحت تأثیر قرار می دهند، نه ارعاب. مردان و زنان رهبری را دوست دارند که درگیر و حاضر باشد، نه کسی که صرفاً از طریق جلسات، یادداشت ها یا ایمیل ها ظاهر شود. نامزدی تلگراف می دهد که اینجا محل کاری است که مردم در آن اهمیت می دهند.

مهارت‌های تأثیرگذاری، احساس مسئولیت مشارکتی را در اعضای تیم گسترش می‌دهد. علاوه بر این، توانایی تحت تاثیر قرار دادن دیگران برای استقبال از مهندسان چشم انداز شرکت و باعث ایجاد انگیزه مثبت در کارکنان می شود.

استراتژی

در حالی که هر گوشه ای از دنیای کسب و کار دارای استراتژی هایی مانند برنامه هایی برای دستیابی و حفظ مشتریان جدید است، یک رهبر واقعی شرکتی فراتر از آخرین زنگ ها و سوت ها نگاه می کند تا بر برنامه ها و منابعی تمرکز کند که با استانداردها، چشم انداز و ارزش های شرکت همسو هستند.

مدیران موفق دائماً روی استراتژی خود برای مشکلات و سناریوهای مختلف کار می کنند تا بتوانند راه حل ها را عیب یابی کنند. به‌عنوان مثال، به‌جای پای‌بندی به وضعیت موجود، با افرادی صحبت می‌کنند که تجربیات مشابهی داشته‌اند، یا دیگران را به چالش می‌کشند تا مانند کارآفرینان فکر کنند، حتی اگر در یک شغل خاص مهارت داشته باشند.

به همین ترتیب، مدیران اجرایی و کارمندان زمانی انگیزه پیدا می‌کنند که احساس کنند از یک استراتژی برای موفقیت پیروی می‌کنند که شامل توسعه دانش و توانایی‌هایشان است. درگیر کردن دیگران با این استراتژی تعهد را القا می کند و به رشد رهبران تجاری آینده کمک می کند.

مهارت های ارتباطی

رهبری مؤثر مستلزم ارتباطات باز است. وقتی کارمندان می گویند که رهبری کاریزماتیک یک مدیر اجرایی را تحسین می کنند، اغلب به سبک رهبری اشاره می کنند که شامل وضوح در ارتباطات است، حتی در هنگام برخورد با مسائل پیچیده.

مردم برای کسی ارزش قائل هستند که مختصر، واضح و با صداقت ارتباط برقرار می کند. این به معنای پرداختن به اصل موضوع است، به‌ویژه زمانی که زمان‌های سختی است، نه اینکه تحولات مهم را با تعبیرها پنهان کنیم. این همچنین شامل استفاده از لحن مشارکتی است، حتی زمانی که در یک ضرب الاجل هستید.

در دنیای شرکتی امروزی، رویکرد رهبری «راه من یا بزرگراه» طرفداران کمی دارد.

در حالی که همه مدیران می خواهند اعتماد به نفس را منتقل کنند، یک رهبر این را با فروتنی متعادل می کند. پذیرش مسئولیت و ابراز قدردانی از افراد درون یک سازمان باعث وفاداری می شود و به موفقیت فراگیر یک شرکت کمک می کند.

همانطور که یک مطالعه مشترک توسط Conference Board و Development Dimensions International اشاره می‌کند، اثربخشی زمانی افزایش می‌یابد که مدیریت بالاتر از رهبران به همان روشی که به رهبران آموزش داده می‌شود از کارکنان خط حمایت کنند، حمایت می‌کنند.

چشم انداز الهام بخش

بخشی از تأثیر یک رهبر شامل داشتن یک دید الهام بخش – و برقراری ارتباط با دیگران است. دانشکده بازرگانی هاروارد می گوید ، رهبران شرکت فرصت های جدید ، تفاوت های ظریف ، روندهای مخالف و تضاد را تشخیص می دهند.

به عبارت دیگر، آنها موفقیت خود را از طریق یک تونل ترسیم نمی کنند. آنها دیدگاه های مختلف و روندهای در حال تغییر را جذب می کنند تا بتوانند ایده ها و استراتژی های خود را در صورت نیاز تنظیم کنند. با این حال ، آنها همچنین از طریق محاسبه و قاطعیت عمل نمی کنند. آنها با احساس شور و شوق و آغوش نوآوری به سمت آینده هدف قرار می گیرند.

چشم انداز الهام بخش همچنین شامل ارائه برنامه های آموزشی و فرصت هایی برای رهبران بالقوه مانند سایه شغلی یا مربیگری است. این توجه تضمین می کند که مردم احساس دیده و ارزش دارند. آنها به سادگی در یک چرخ قرار ندارند بلکه بخشی از توسعه و رشد شرکت هستند.

مشارکت و ایجاد روابط

رهبران بزرگ شراکت ایجاد می کنند و روابط را ایجاد می کنند. درست مثل هیچ شخصی که جزیره نیست، هیچ شرکتی با کار یک نفر به تنهایی بالا نمی آید.

این فرآیند ممکن است شامل توسعه روابط در داخل جامعه باشد، مانند استفاده از فروشندگان معمولی یا مشارکت در رویدادهای بشردوستانه. مواقع دیگر، رهبران با مدیران شرکت‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کنند و بر روی فناوری‌های مختلف همکاری می‌کنند که منجر به یک محصول یا نوآوری موفق منحصر به فرد می‌شود.

در میان مدیران و کارمندان شرکت از دفتر تا دفتر، مشارکت ها و روابط پایه و اساس مشاغل موفق و نتایج تجاری درجه یک هستند. یک رهبر اهمیت برنامه هایی را تشخیص می دهد که نحوه غلبه بر موانع گذشته در راه ارتباط و همکاری را به گونه ای که شرکت و افراد آن به یک هدف مشترک برسند را آموزش می دهند.

دکتر سعید جوی زاده (2)

رهبری فرهنگ یادگیری و رشد را ایجاد می کند

رهبری مؤثری که محیط شرکتی برای یادگیری و رشد ایجاد می‌کند، مانند معلم، والدین یا خواهر یا برادر بزرگ‌تر، نمونه‌ای است. رهبران شرکتی که از خود فداکاری، تعهد و عطش دانش نشان می‌دهند، به کارکنان انگیزه می‌دهند.

برخی از افرادی که در کار خود احساس اطمینان و صلاحیت می کنند ، اغلب از این ایده که به راهنمایی های اضافی نیاز دارند ، دست و پنجه نرم می کنند. با این حال، زمانی که رهبری شرکت، لحن و انتظار یادگیری را به خاطر توسعه و رشد تعیین می کند، انتظارات کارکنان افزایش می یابد. آنها توانایی دیدن گذشته یک هدف فوری یا برنامه های آموزشی را به دست می آورند تا از این روش جدید بهره مند شوند.

توسعه رهبران سازمانی

متخصصان منابع انسانی مسئولیت حیاتی در تضمین طول عمر یک شرکت با آموزش رهبران آینده دارند. چه در سطح دفتر و چه در کل مدیریت ، برنامه های آموزش رهبری به توسعه مدیران فردا کمک می کند و با شکوفا شدن این مشاغل ، موفقیت کسب و کار را فراهم می کند.

برنامه های آموزشی برای رهبران شرکت

برنامه های آموزشی برای رهبران شرکت ها تمایل به دستیابی به فراتر از سطح فردی فعلی را پرورش می دهد که منجر به عملکرد بالاتر شرکت می شود و شرکت را به یک نیروی پیشرو در زمینه خود تبدیل می کند. این یک برد-برد برای هر شرکتی است.

مدیران پیشرو نمی خواهند احساس ایستایی کنند. نیروی کار امروز بسیار متفاوت از پنج سال یا حتی یک سال پیش است و رهبران بزرگ نیاز به داشتن توانایی های مذاکره در مورد این منظره همیشه در حال تغییر را درک می کنند.

هنگامی که آنها با این تشنگی برای دانش و رشد الگو می گیرند، بذرهایی را برای رهبران آینده می کارند تا شایستگی ها و مهارت هایی را بیاموزند که به آنها امکان می دهد به هر گونه چالش تجاری و شخصی که در این مسیر پیش می آید رسیدگی کنند.

آموزش رهبری شرکتی چیست؟

اگرچه ممکن است استراتژی های فردی برای شرکت ها و سازمانها از نظر صنعت متفاوت باشد ، اما برنامه های آموزش رهبری شرکت ها به طور معمول شامل ابزار و منابعی هستند که یک رهبر یا شغل را در سطح فعلی ارزیابی می کنند. سپس این برنامه‌ها ایده‌های رهبری را ارائه می‌کنند تا از طریق اجزا و عناصری مانند:

  • کارگاه ها، دوره ها و سمینارهای رسمی
  • تکالیف رشدی
  • مربیگری
  • مطالعات موردی
  • شبیه سازی و تمرین
  • طرح های ارتباطی
  • منتورینگ

برنامه های آموزشی رهبری شرکتی یک سرمایه گذاری است، مانند سهام یا اوراق قرضه اما با ریسک بسیار کمتر. این افراد با کیفیت بالا برای مسئولیت های اضافی واجد شرایط می شوند ، مجرای رهبری را تقویت می کنند و گردش مالی کارکنان را کاهش می دهند-همه در حالی که خط پایین یک شرکت و مزیت رقابتی را تقویت می کنند.

چرا آموزش رهبری مهم است؟

چه در بین مدیران اجرایی و چه در سطح مدیریت یا دفتر، برنامه های آموزشی رهبری به ناچار روحیه و انگیزه کارکنان را بهبود می بخشد. فردی که به عنوان یک رهبر آموزش دیده است، بیشتر درگیر شغل خود می شود و به طور طبیعی بهره وری بیشتری دارد.

علاوه بر این، آموزش رهبری شرکتی به طور کلی یک کسب و کار را قوی تر می کند. یک مطالعه نشان داد که شرکتی که برنامه های آموزش اجرایی و مدیریت را اجرا می کند 2.3 برابر بیشتر از سایر شرکت ها در معیارهای مالی بهتر عمل می کند.

سازمان‌هایی که زمان و منابع خود را صرف توسعه مهارت‌ها و حرفه‌های رهبری کارکنان می‌کنند، زمانی از مزایای آن بهره می‌برند که همه به اندازه کافی چابک و انعطاف‌پذیر باشند تا در مواجهه با مشکلات بازار یا شخصی سریعاً دنده خود را تغییر دهند. چنین دانش رهبری همچنین رهبران کسب و کار را برای اجرای کارآمدتر و موثرتر استراتژی های شرکت راهنمایی می کند.

دکتر سعید جوی زاده (2)

تاثیر مثبت آموزش رهبری شرکتی

آموزش رهبری شرکتی به رهبران شرکت برای تخصیص منابع برای رشد افرادشان ارزش می دهد. همچنین از طریق بازخورد صادقانه و به رسمیت شناختن به جای پول، به مردم انگیزه می دهد.

با وجود همه این مزایای نامشهود، برنامه های آموزشی رهبری شرکتی نتایج تجاری قابل اندازه گیری نیز دارند. یک مطالعه مشترک توسط هیئت کنفرانس و توسعه ابعاد بین المللی (DDI) از 13124 رهبر و 1528 مدیر منابع انسانی جهانی (72٪ مرد و 28٪ زن) از 2031 سازمان در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفت.

این گزارش مزایای زیر را از برنامه های رهبری که مدیران اجرایی، مدیران و کارمندان را هدف قرار می دهد، نشان می دهد:

  • افزایش بهره‌وری: شرکت‌هایی که آموزش رهبری ارائه می‌کردند، 36 درصد بهره‌وری بیشتر، به‌ویژه، افزایش 48 درصدی در محصول و کیفیت کار را مشاهده کردند. در واقع، 90 درصد پروژه‌ها شامل بازکاری کمتری بودند.
  • افزایش مشارکت کارکنان: به لطف آموزش رهبری، 56 درصد از رهبران کسب و کار که اطلاعات مورد نیاز برای موفقیت را به دست می آورند، در مقایسه با 44 درصد از مدیرانی که فاقد چنین اطلاعاتی هستند، درگیر بیشتری هستند.
  • افزایش رضایت مشتری: در میان شرکت های مورد مطالعه، آموزش رهبری منجر به بهبود رضایت مشتری 71 درصدی شد.
  • فرهنگ سازمانی بهبود یافته: سازمان‌هایی که عملکرد مالی آنها در رده 20 درصد برتر قرار دارد، زنان بیشتری را در پست‌های رهبری (حدود 37 درصد) در مقایسه با شرکت‌هایی که در 20 درصد پایین‌ترین عملکرد مالی قرار دارند، دارند. این شرکت ها زنان کمتری در پست های رهبری داشتند (حدود 19٪).
  • افزایش چابکی سازمانی: شرکت هایی با برنامه های آموزشی رهبری می توانند 26 درصد از موقعیت های حیاتی را بلافاصله پر کنند. علاوه بر این، زمانی که رهبران 40 درصد از زمان خود را صرف تعامل با کارکنان می کنند، در تقویت نوآوری کارکنان، برقراری ارتباط، مربیگری و انگیزه دادن به دیگران و شناسایی رهبران آینده موثرتر می شوند.

نظرات نهایی در مورد رهبری شرکتی

در هر شرکت یا محیط تجاری، افراد ممکن است دیدگاه‌های متنوعی از آنچه رهبری شرکتی مؤثر را تشکیل می‌دهد، داشته باشند. با این حال، مطالعات نشان می دهد که رهبری ضعیف شرکت معمولاً مستلزم محیطی ترسناک، ارتباطات ضعیف، تعامل اندک با اعضای تیم و ناتوانی در رهبری با الگو است.

رهبری شرکتی در خلاء رشد نمی کند و مهارت های مدیریت اجرایی یک شبه تکامل نمی یابد. متخصصان منابع انسانی نقش مهمی در آموزش رهبری شرکت ایفا می کنند، حتی اگر مرکز رهبری شرکتی در محل نداشته باشند.

چندین دهه پیش، متخصصان منابع انسانی خود را مدیران یک شرکت یا سازمان می‌دانستند. با گذشت زمان، آنها به خود به عنوان شرکای تجاری تبدیل شده اند، مانند 60٪ از نمونه در مطالعه هیئت کنفرانس / DDI.

با این حال، زمانی که متخصصان منابع انسانی خود را «پیش‌بینی‌کننده» می‌دانند، در مشاوره فعالانه مدیریت شرکت در مورد استراتژی‌های موفقیت، پیش‌بینی شکاف‌های استعدادها، و بستن آن شکاف‌ها با شناسایی رهبران آینده مؤثرتر هستند.

متخصصان منابع انسانی دارای مهارت ها و منابعی هستند که مدیران و سایر مدیران اغلب در عملیات روزانه کسب و کار در نظر نمی گیرند. با این حال، با کار با کارکنان اجرایی، متخصصان منابع انسانی می‌توانند مهارت‌های رهبری شرکتی را که افراد در موقعیت‌های قدرت از قبل دارند، تقویت و تقویت کنند.

علاوه بر این، آنها می توانند مدیران فردا را شناسایی کرده و آن پایه رهبری را ایجاد کنند و یک کسب و کار را انعطاف پذیرتر، رقابتی تر و نیروی پیشرو در بازار جهانی کنند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − چهار =