کوچینگ:اهمیت چابکی رهبری-فصل21 کتاب مربی من 

برندا بنس

برندا بنسیک، مربی برتر جهانی و کارشناس برندسازی، به مدیران اجرایی و شرکت‌ها در دستیابی به موفقیت تحول آفرین راهنمایی می‌دهد. همچنین او یک نویسنده و سخنران اصلی است که داستان‌های زندگی واقعی و رویکردهای عمل‌گرایانه را با تند طنز خود به اشتراک می‌گذارد تا به ایجاد تغییرات مثبت و پایدار در طرز فکر و رفتار کمک کند.

اولیور، رئیس منطقه ایکس شرکت بزرگ صنعتی اروپایی است که اخیراً به شش کشور پیشرو در زیرمناطق مختلف آسیا تغییر مکان داده شده است. هر یک از این کشورها در مرحله توسعه متفاوتی قرار داشته اند، اما همه آنها در مشکلات تجارتی قرار داشتند. الیور معتقد بود که دقیقاً برای بهبود عملکرد هر کشور چه کاری باید انجام شود، اما مواجه با سردرگمی مدیران کل کشورها شد.

در مصاحبه‌های شفاهی با ذینفعان، نقاط قوت الیور شامل مصمم، مداوم، متمرکز و نتیجه‌گرا بود. او در مهندسی، فناوری و تحقیق و توسعه مهارت بالایی داشت و پیشینه‌ای با صنعت و تاریخچه شرکت داشت. با این حال، بازخورد‌های منفی در مورد نبود اعتماد به تیم‌ها و سخت‌گیری در تیم‌سازی نشان داد که هنوز به مشکلی خیره است.

تحلیل چهار سبک رهبری می‌تواند برای الیور کمک کند که بهترین رویکرد را برای حل مشکلش پیدا کند.

“ABCDs of Leadership”

من برای الیور توضیح دادم که «ABCDs of Leadership» چهار سبک اصلی رهبری هستند که در عین حال متفاوت از یکدیگر هستند و او می‌تواند در هر زمان به دلیل موقعیت مورد نظر از آنها استفاده کند (بنس، ۲۰۱۴). مزایا و معایب هر یک از سبک‌ها را نیز بررسی کردیم.

  1. رهبری خودکامه. این نوع از رهبران به مردم می‌گوید که چه کاری انجام دهند بدون اینکه از آنها نظر بخواهند. در حالی که در زمان صرفه جویی می‌کند و جهت روشنی را ارائه می‌دهد، می‌تواند روحیه و مشارکت کارکنان پایین را تقویت کند. این اجازه نمی‌دهد برای چندین دیدگاه و یا برای مالکیت تیم، محروم کردن کارکنان از فرصت‌های مهم یادگیری. همچنین وابستگی به رهبر مورد نظر را تشویق می‌کند. این سبک زمانی موثرتر است که تصمیمات فوری باید در یک بحران گرفته شود یا در شرایط استرس بالا که اعضای تیم به دنبال وضوح و جهت گیری قوی هستند.
  2. رهبری بوروکراتیک. این سبک شامل استفاده از رویه‌ها و تنظیم یک برنامه مکتوب گام به گام برای رسیدن به موفقیت است. روشی برای رهبری فرآیند محور، خطاها را به حداقل می‌رساند و امکان تصمیم گیری سریع را فراهم می‌کند. شفافیت نقش‌های مختلف در فرآیند را فراهم می‌کند و کنترل ریسک بهتری را ارائه می‌دهد و از افزونگی نیز جلوگیری می‌کند. اما حفظ رویه‌های تنظیم شده می‌تواند سخت باشد. این دیدگاه‌ها را محدود می‌کند، که می‌تواند به معنای از دست دادن تصویر کلان و پایبندی به وضعیت موجود باشد – همه اینها به ضرر موقعیت است. این روش اغلب برای اعضای تیم انگیزه کمتری دارد و روابطی را در تیم ایجاد نمی‌کند. با این حال، اگر یک پروژه به خصوص پیچیده یا فنی باشد، دقت رویه‌های تنظیم شده می‌تواند مفید باشد، به‌ویژه زمانی که محیط به انطباق با مقررات بالا نیاز دارد، مانند بانکداری و بیمه.
  3. رهبری کاریزماتیک. این سبک از انرژی و اشتیاق شخصی برای حفظ انگیزه و پیشرفت کارمندان استفاده می‌کند. این می‌تواند مثبت، شتاب و تعامل بالا ایجاد کند و یک تیم را برای نوآوری و خلاقیت بیشتر بسیج کند. این روش همچنین سطوح بالایی از حفظ کارکنان را ترویج می‌کند. از جنبه منفی، رهبری کاریزماتیک گاهی اوقات می‌تواند کوتاه‌مدت باشد و پیروانی کور و بی‌فکر در میان کارکنان ایجاد کند. این سبک ممکن است منجر به فقدان جزئیات و/یا مستندات شود و دستیابی به نتایج بیشتر طول بکشد. برخی از رهبرانی که از این سبک استفاده می‌کنند ممکن است سطحی تلقی شوند و در نهایت بیشتر مورد پسند قرار گیرند تا مورد احترام. با این وجود، این سبک می‌تواند به ویژه زمانی مفید باشد که روحیه تیم نیاز به تقویت داشته باشد یا زمانی که خرید و فروش ممکن است دشوار باشد، مانند زمانی که شرکت یا بخش با یک تغییر عمده مواجه است.
  4. رهبری دموکراتیک. در این سبک، یک رهبر قبل از تصمیم گیری از دیگران خواسته می‌شود. رهبری دموکراتیک باعث مشارکت کارکنان، ایجاد تیم و کمک به افراد در یادگیری و توسعه می‌شود. با توجه به اینکه این سبک تیم را درگیر می‌کند، اغلب منجر به رضایت شغلی بیشتر و حفظ کارکنان می‌شود. از حوزه‌های مختلف تخصص اعضای تیم استفاده می‌کند و اجازه می‌دهد تا نظرات مختلف شنیده شود. از آنجایی که برای نتایج کمتر به افراد خاصی بستگی دارد، می‌تواند زمان‌برتر باشد. همچنین ممکن است در مواقعی بدون جهت به نظر برسد، زیرا ممکن است برای مدتی به اجماع نرسید. همچنین ممکن است فقدان مالکیت و مسئولیت پذیری وجود داشته باشد، زیرا پول با هیچ فرد خاصی متوقف نمی‌شود. این سبک هنگام کار با گروهی از اعضای تیم که تجربه خوبی در کار در دست دارند و می‌توانند ورودی ارزشمندی را ارائه دهند، به خوبی عمل می‌کند. همچنین زمانی که به تازگی ارتقا یافته اید و با همسالان قبلی که به طور ناگهانی گزارش مستقیم شما شده اند، کار می‌کنید، یک سبک عالی است.

الیور زمانی که برای خودش ارزیابی چهار سبک کلیدی را انجام داد، متوجه شد که بسیار وابسته به سبک رهبری استبدادی هست. هنگامی که او در کشور بزرگ در حال توسعه کار می‌کرد، تیمش تحت سلسله مراتب احترام قرار می‌گرفت و به رهبران خودکامه عادت داشتند. با توجه به این موضوع، او برای تیمش به سادگی دستوراتی را ابلاغ می‌کرد و آنها به خوبی اجرای آن‌ها را کردند.

اما اتکای شدید به سبک استبدادی، موفقیت او را در موقعیت جدیدش محدود کرد. هدف او در حال حاضر، حمایت و کمک به رشد بازارهای محلی در روشی بود که بیشترین نیاز را در برخی کشورها مرتبط با آن دارند. او نیاز داشت تا بررسی کند کدام سبک برای هر کشور مناسب تر است. اما گزارش‌های مستقیم جدید الیور – به ویژه مدیران کل در بازارهای توسعه‌یافته تر – به سبک رهبری خودکامه پاسخ مثبتی ندادند.

به نظر می‌رسد راه حل مناسب، یافتن چابکی رهبری است.

اهمیت تطبیق نحوه رهبری

این شناخت جدید به الیور اجازه داد تا در قرن بیست و یکم مهارت مهمی را پیشرفت دهد، چابکی رهبری. با درک مزایا و معایب هر سبک کلیدی، او توانست رویکرد رهبری خود را با نیازهای موقعیت تطبیق دهد. نتیجه این تلاش همانند تأثیر گسترده‌ای به نظر می‌رسید. البته او شیوه رهبری خود را بر اساس نیاز جغرافیایی فرایند خود را باز تنظیم کرد، به ویژه به GMهای محلی اجازه داد که در تصمیم‌گیری‌های مورد نیاز بیشتر دخالت داشته باشند.

برای الیور، نتیجه این رویکرد جدید به دیدار آمده بود. در عرض چند ماه، به قول رئیسش، الیور “به سطح بعدی رهبری و بلوغ رفت.” او به عنوان یک رهبر خوب واصل شده و نمرات مشارکت تیم او نیز بهبود یافت.

کتاب کوچینگ مربی من سعید جوی زاده (2)

در پایان، تیم‌های الیور نه تنها در سطح کشور خود، بلکه در همه کشورها هم توسعه دادند و توانستند دو جغرافیای دیگر را در عرض 18 ماه با موفقیت مدیریت کنند، این کشورها بسیار بزرگ‌تر و با اهمیت‌تر بودند و برای شرکت ضروری به نظر می‌رسید.

ترجیحات سبک شما چیست؟

تو چطور؟ از کدام یک از این چهار سبک رهبری بیشتر استفاده می‌کنید و چقدر چابکی رهبری از خود نشان می‌دهید؟

درصد زمانی را که از هر یک از چهار سبک رهبری کلیدی استفاده می‌کنید، تخمین بزنید. درصدهای خود را در اینجا بنویسید تا 100٪ جمع شوند:

 سبک  زمان صرف شده فعلی
سبک رهبری خودکامه ______%
سبک رهبری بوروکراتیک ______%
سبک رهبری کاریزماتیک ______%
سبک رهبری دموکراتیک ______%
100%

اکنون، از کسی بخواهید که از گزارش‌های مستقیم شما بخواهد که همین تمرین را درباره شما تکمیل کند و ارزیابی کند که چگونه ترکیبی از استفاده از سبک شما را به عنوان یک رهبر تجربه می‌کند. یک میانگین مستقیم از تمام پاسخ‌های آنها انجام دهید و نتایج را بررسی کنید. زیردستان شما احساس می‌کنند از کدام سبک بیشتر استفاده می‌کنید، دوم، سوم و چهارم؟

کتاب کوچینگ مربی من سعید جوی زاده (2)

پاسخ آنها را با پاسخ خود مقایسه کنید و از خود بپرسید:

  • با توجه به تیم خود از کدام سبک رهبری بیشتر استفاده می‌کنید؟ دومین سبک رهبری مورد استفاده شما چیست؟
  • آیا به شدت به یک یا دو سبک متکی هستید؟

حالا، بنشینید و در نظر بگیرید: با توجه به موقعیت فعلی و تیم فعلی شما، فکر می‌کنید چند درصد از هر سبک بهینه است؟

درصدهای “هدف” خود را برای هر سبک بنویسید – درصد هر سبکی که فکر می‌کنید برای فردی در سطح و موقعیت شما مناسب است. از اینها به عنوان ستاره شمالی جدید خود در زمینه پذیرش چابکی رهبری استفاده کنید.

 سبک  زمان مورد نظر صرف شده
سبک رهبری خودکامه ______%
سبک رهبری بوروکراتیک ______%
سبک رهبری کاریزماتیک ______%
سبک رهبری دموکراتیک ______%
100%

انطباق پذیری، یکی از قابلیت‌های اساسی است که باید به عنوان یکی از ابزارهای رهبری در قرن بیست و یک در دسترس باشد. در محیطی فراتر از مرزها و تنوع فزاینده امروزی، استفاده از یک سبک رهبری درجه یک برای همگان، احتمالاً شما را در موقعیتی قرار داده که به شبیه‌سازی اولیور صورت نگرفته است، و نتوانید با تغییرات آینده برخورد کنید و عملکردی مطلوب داشته باشید. در طول روز، سعی کنید به دنبال موقعیت‌هایی باشید که بتوانید سبک متفاوتی را امتحان کنید. خود را به چالش کشید و به تلاش برای بهبود خود توجه کنید، و ممکن است از هیجان کشف تفاوتی بین توانایی شما برای رهبری در محیط کار با برتری فراوان، خود شگفت‌زده شوید.

کتاب کوچینگ مربی من سعید جوی زاده (2)

درباره دکتر سعید جوی زاده مترجم کتاب مربی من و مدیر مرکز کوچینگ ایران

دکتر سعید جوی زاده یکی از برجسته‌ترین مترجمان کتاب‌های کوچینگ در ایران است. او یک کوچ بین‌المللی است و به عنوان یک تربیت کننده و مشاور، تلاش می‌کند تا افراد را به سوی موفقیت و رشد شخصی و حرفه‌ای هدایت کند. دکتر سعید جوی زاده تخصص خود را در حوزه کوچینگ و توسعه فردی پیدا کرده است و به تدریس و ارائه آموزش‌های متنوع در این زمینه می‌پردازد.او نویسنده و مترجم برجسته‌ای است و تعدادی از کتاب‌های موفق کوچینگ را به زبان فارسی ترجمه کرده است. برخی از کتاب‌های ترجمه شده توسط دکتر سعید جوی زاده عبارتند از “کوچینگ مدیران”، “نقشه راه کوچینگ”، “کوچینگ روانشناسی”، “کوچینگ نوین تاثیرگذاری” و “کوچینگ عملکرد” و غیره. این کتاب‌ها به عنوان منابعی معتبر و قابل اعتماد در حوزه کوچینگ شناخته شده‌اند و به افرادی که به دنبال توسعه فردی و حرفه‌ای هستند، کمک می‌کنند.دکتر سعید جوی زاده به شدت آرزو دارد تا همه انسان‌ها زندگی‌ای داشته باشند که تفکر را در آن تجربه کنند. او اعتقاد دارد که تفکر و نگرش مثبت و سازنده می‌تواند به شکل قابل توجهی بر روی زندگی افراد تأثیر بگذارد و آن‌ها را به سمت رسیدن به هدف‌هایشان هدایت کند.دکتر سعید جوی زاده با تجربه و دانش خود در حوزه کوچینگ و توسعه فردی، به عنوان یک منبع الهام‌بخش برای افرادی که به دنبال رشد و پیشرفت هستند، شناخته می‌شود. او با ارائه خدمات کوچینگ، آموزش‌ها و کتاب‌هایش، به دنبال ارتقای کیفیت زندگی و عملکرد افراد است و به امید بهبود جامعه و جهان به فعالیت می‌پردازد.

دکتر سعید جوی زاده

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 17 =