کوچینگ:نام تجاری رهبری شخصی: چگونه کنترل نحوه “نمایش” خود را در دست بگیرید:فصل47 کتاب مربی من 

Mongezi C. Makhalima PhD

دکتر Mongezi C. Makhalima یک متخصص در زمینه توسعه سازمانی و مربی اجرایی با بیش از 30 سال تجربه در کار با سازمان‌ها و رهبران است. او رئیس هیئت آفریقای برای کوچینگ ، مشاوره و روانشناسی کوچینگ  (ABCCCP) و 50 مربی برتر جهانی متفکران است. مونگزی به الهام بخشیدن به رهبران با استفاده از دانش کوچینگ  و روانشناسی خود علاقه مند است.

کتاب کوچینگ مربی من سعید جوی زاده (2)

حدود دو سال پیش، به عنوان مربی تعدادی از مدیران اجرایی در یکی از سازمان‌های دولتی ملی در آفریقای جنوبی دعوت شدم. یکی از مدیرانی که در این گروه کوچینگ  کردم، به موضوع شهرت شخصی او پرداخت. او عملکرد خوبی داشت و در شرایط بسیار دشوار به اهداف خود بسیار عالی عمل می‌کرد، اما چالش اصلی او این بود که تلاش می‌کرد تا احترام همسالان خود را به‌دست آورده و به عنوان مشارکت کننده کلیدی در سازمان شناخته شود. او به ویژه می‌خواست تصور مدیر عامل از خود را که هنوز از بقیه تیم اجرایی کوچکتر است، معکوس کند. او با اعتبار دست و پنجه نرم می‌کرد. و این یک چالش مشترک برای بسیاری از رهبران است.

در طول بیش از 30 سال فعالیت در این زمینه، یکی از مسائل کلیدیی که در 3 تا 5 سال اخیر در اتاق‌های هیئت مدیره جهان مورد بحث بوده، نحوه نمایش رهبران است. این واژه اغلب توسط بسیاری از مربیان استفاده می‌شود و به نظر می‌رسد بسیاری از رهبران برای ترجمه آن در تمرین تلاش می‌کنند. من اعتبار را توانایی ایجاد اعتماد معرفی می‌کنم. اما نمایش رهبری تنها یکی از عناصر ماتریس کلی برندسازی شخصی است. ماتریس برندسازی شخصی چهار عنصر برند شخصی رهبر را مشخص می‌کند (نگاه کنید به شکل 47.1).

شکل 47.1ماتریس برندسازی شخصی

ابتدا مهم است که قبل از بحث در مورد این چهار عنصر، تعریف برندینگ چیست. پرایس جونز (2007) برندسازی را به عنوان چیزی که شما در داخل و خارج از آن ایستاده اید تعریف می‌کند. من برندسازی شخصی را به عنوان آنچه مردم در غیاب شما درباره شما می‌گویند، برداشت‌ها و برداشت‌های جمعی و فردی از شما به عنوان یک رهبر تعریف می‌کنم. این برداشت‌ها و برداشت‌ها تحت تأثیر:

  1. شخصیت- این اعتبار شخصی، ارزش ها، باورها، مفروضات و رفتارهای رهبر است. این احتمالاً مهمترین عنصر از این چهار است و زمانی که به خوبی تعریف شده باشد. هسته اصلی ماتریس برندسازی شخصی را تشکیل می‌دهد. در تحقیقاتم در مورد اعتبار و آنچه که یک حرفه‌ای را معتبر می‌کند، هشت عنصر ظاهر شد که آنها را به مخفف SKARP تقلیل دادم. این به این معنی است که شما باید موجودی خود را انجام دهید:
  • مهارت ها- کارهایی که واقعاً در انجام آنها مهارت دارید (بهتر از 80٪ افرادی که می‌شناسید) چیست. اغلب اوقات بسیاری از ما حواسمان پرت می‌شود، زیرا نقاط قوت خود را نمی‌دانیم – و در نتیجه، انرژی‌هایمان در همه جا پراکنده می‌شوند – حتی با تلاش‌هایمان برای یافتن پاسخی برای این – به روشی بدون ساختار و بدون تمرکز حواس‌مان پرت می‌شود.
  • دانش- مطمئناً چه می‌دانید – حقیقتی که دارید که می‌تواند با شواهد پشتیبانی شود چیست؟ این می‌تواند همان چیزی باشد که در سال‌ها تجربه آموخته اید، سال‌ها مطالعه کرده اید یا واقعاً فقط روی زانوهای پدربزرگ خود یاد گرفته اید. زمانی که باید روی این موضوع تمرکز کنیم که چگونه چیزهایی که می‌دانیم می‌تواند برای دیگران ارزش بیافزاید، تمایل به رقابت خارجی داریم. اگر چیزی را که نمی‌دانیم ندانیم، ثابت ماندن با انتخاب مشکل است.
  • ویژگی های- در اینجا، باید به ارزش ها، نگرش ها، انگیزه‌ها و شخصیت خود نگاه کنید. من متوجه شده ام که بسیاری از ما از قدرت نفوذ ارزش هایمان آگاه نیستیم – اما از تضادهای ارزشی که تجربه می‌کنیم نیز آگاه نیستیم. بنابراین ما زمان زیادی را صرف سرزنش عناصر خارجی برای رفتار «عجیب» و درد/ناراحتی خود می‌کنیم، در حالی که باید به درون نگاه کنیم. همین امر در مورد نگرش ما نیز صدق می‌کند. وقتی چیزی را دوست نداریم، آن را در حد توان خود انجام نمی‌دهیم. با این حال، عجیب است که چند نفر در دفاتر من حاضر می‌شوند و به دنبال کوچینگ هستند که کارهایی را انجام می‌دهند که دوست ندارند، زیرا سعی دارند دنیای بیرون را راضی کنند. بسیاری از ما در یک زمینه اجتماعی کار و زندگی می‌کنیم: تیم ها، شرکا، باشگاه‌های اجتماعی، هنگام خرید و غیره. آیا ماسک خود را می‌شناسید؟ آیا مطمئن هستید که دیگران با دیدن شما چه می‌بینند؟ سرانجام، انگیزه‌ها و انگیزه‌های ما هر روز بر رفتار ما تأثیر می‌گذارد. و به عنوان یک رهبر، مهم است که نه تنها به انگیزه‌های اولیه درون خود واکنش نشان دهید، بلکه بتوانید آنها را نام ببرید و آنها را به طور فعال مدیریت کنید، زیرا این پایه و اساس همه رفتارها است. همانطور که می‌بینید، ویژگی‌ها سهم بزرگی از پیشنهاد برند شما هستند.
  • نتایج- تا به حال در زندگی چه دستاوردهایی داشته اید؟ (و پاسخ به این نمی‌تواند «هیچ» باشد، به خصوص اگر در حال خواندن این مطلب هستید.) چه ارزشی به دیگران اضافه کرده اید که می‌توان آن را به صورت واقعی و ملموس اندازه گیری کرد؟ ما زمان زیادی را صرف جذب دنیای بیرون می‌کنیم، زیرا به دنبال تاییدیه‌ای هستیم که می‌گوید ما خوب عمل می‌کنیم – در حال “گذراندن” هستیم – در روابط، در محل کار و غیره، اما بیشتر اوقات به این دلیل که یک استاندارد خارجی داریم. از موفقیت، ما نمی‌دانیم چه عظمتی در حال حاضر در ما نهفته است – ما برده آن سر و صدا می‌شویم.
  • هدف- می‌گویند هر یک از ما اثر انگشت منحصر به فردی داریم. متفاوت از هر کسی در جهان است، و اینکه هر کدام هدفی داریم. من این را باور دارم. چیزی که من با بسیاری از افرادی که با آنها روبرو می‌شوم جالب بوده این است که بسیاری نمی‌دانند این هدف چیست. با این حال، چیزی که برای من جذاب بود این است که چگونه وقتی مردم را در فرآیند کشف این هدف قرار می‌دهم، متوجه می‌شوند که همیشه آن را می‌دانستند – و متحرک و پرانرژی می‌شوند.
  1. ادراکات ارزش شخصی (ارزش ویژه برند شخصی)این نشان می‌دهد که رهبر چقدر ارزش دارد، چه از نظر تأثیر و چه از نظر ارزش مالی. یکی از رهبرانی که من با او کار کرده‌ام مثالی از نحوه افزایش ارزش شخصی خود در طول سال‌ها در چشم کارفرمایان به اشتراک گذاشت، از زمانی که یک کارمند جوان در تیم بود تا جایی که در حال مذاکره برای دستمزد برای یک نفر بود. او در حال حاضر نقش اجرایی دارد. با این حال، بازتاب او، که تجربه بسیاری از رهبران است، این است که چگونه او تمایل دارد خود را دست کم بگیرد.
  2. محلی برند شخصی. موقعیت مکانی تاثیر زیادی بر درک برند شخصی دارد. به عنوان مثال، من تجربه بسیار محدودی در کار با کشورهای آفریقای غربی و کشورهای آسیای شرقی دارم و بنابراین درک برند من از آن مشتری از نظر سودمندی و ارزش ممکن است کمتر باشد. و هر یک از عناصر شخصیتی در ربع اول می‌تواند بر درک و برداشت رهبر از برند تأثیر بگذارد. برای رهبر مهم است که توجه کند که کجا هستند و اهل کجا هستند، می‌تواند بر ارزش برند آنها تأثیر بگذارد.
  3. تبلیغ برند شخصی. این عنصر به خودی خود توضیحی است و فعالیت‌هایی را که برند انجام می‌دهد تا ادراک و تأثیر برند را هدایت کند، لمس می‌کند. تصور کنید یکی از معروف‌ترین برندهای دنیا، کوکاکولا، تبلیغات برجسته و هیجان‌انگیزی که در سرتاسر دنیا دارد را نداشته باشد؟ مردم از کجا می‌دانند که وجود دارد؟ همین امر در مورد برند رهبری شخصی ما نیز صدق می‌کند. ما دائما در حال ارتباط هستیم. آیا منطقی نیست که ما کنترل این فرآیند ارتباطی را در دست بگیریم؟ با برندسازی شخصی، بدیهی است که انجام کمپین‌های تبلیغاتی بزرگ ضروری نیست (در واقع، برای برخی از تیپ‌های شخصیتی، اینها می‌توانند تأثیر منفی بر اعتبار رهبر داشته باشند).
  4. آیا می‌توانید با نام تجاری خود، همه محصولات یا عناصر برندتان را نشان دهید و محبوبیت بیشتر ایجاد کنید؟ یا صرفا به امید شناخته شدن هستید؟ با شفافیت بیشتر درباره عناصر برند شخصی، رهبر می‌تواند بیشتر اعتماد کسب کند و کنترل بیشتری در نحوه نمایش آن داشته باشد. بهتر است به مردم اجازه داده شود با آنها به نحوی که هستند رفتار کنند، به جای اینکه فکر کنند هستند که هستند. در واقع این کاری بود که با رهبری پیشگام انجام دادیم. در دو جلسه اول، او فهمید که فقط در نتایج خود متمایل به اعتبار بود. این مسئله برای افرادی با بازده بالا، بخصوص آنهایی که از رتبه‌های پایین تر به سمت‌های ارشد و اجرایی پیشرفت کرده اند، رایج است. او همچنین متوجه شد که درباره خودش کافی اطلاع ندارد و نمی‌تواند درباره خودش به نحوی سخن بگوید که سهامدارانش را راضی کند. شهرت وی، شش ماه بعد با استراتژی‌های ارتباطی بهبود یافت و در سهامدارانش تأثیرگذار بود. او به جای رویکرد متخصص در زمینه خود، به عنوان بازاریاب و متخصص در فناوری اطلاعات، حسابرسی و دیگر مهارت‌ها به کار خود نگاه کرد. شما فکر می‌کنید کدام یک از عناصر اعتبار شخصی برای افزایش برند رهبری شخصی باید تمرکز کنید؟
  5. درباره دکتر سعید جوی زاده مدیر مرکز کوچینگ ایران

    دکتر سعید جوی زاده یکی از برجسته‌ترین مترجمان کتاب‌های کوچینگ در ایران است. او یک کوچ بین‌المللی است و به عنوان یک تربیت کننده و مشاور، تلاش می‌کند تا افراد را به سوی موفقیت و رشد شخصی و حرفه‌ای هدایت کند. دکتر سعید جوی زاده تخصص خود را در حوزه کوچینگ و توسعه فردی پیدا کرده است و به تدریس و ارائه آموزش‌های متنوع در این زمینه می‌پردازد.او نویسنده و مترجم برجسته‌ای است و تعدادی از کتاب‌های موفق کوچینگ را به زبان فارسی ترجمه کرده است. برخی از کتاب‌های ترجمه شده توسط دکتر سعید جوی زاده عبارتند از “کوچینگ مدیران”، “نقشه راه کوچینگ”، “کوچینگ روانشناسی”، “کوچینگ نوین تاثیرگذاری” و “کوچینگ عملکرد” و غیره. این کتاب‌ها به عنوان منابعی معتبر و قابل اعتماد در حوزه کوچینگ شناخته شده‌اند و به افرادی که به دنبال توسعه فردی و حرفه‌ای هستند، کمک می‌کنند.دکتر سعید جوی زاده به شدت آرزو دارد تا همه انسان‌ها زندگی‌ای داشته باشند که تفکر را در آن تجربه کنند. او اعتقاد دارد که تفکر و نگرش مثبت و سازنده می‌تواند به شکل قابل توجهی بر روی زندگی افراد تأثیر بگذارد و آن‌ها را به سمت رسیدن به هدف‌هایشان هدایت کند.دکتر سعید جوی زاده با تجربه و دانش خود در حوزه کوچینگ و توسعه فردی، به عنوان یک منبع الهام‌بخش برای افرادی که به دنبال رشد و پیشرفت هستند، شناخته می‌شود. او با ارائه خدمات کوچینگ، آموزش‌ها و کتاب‌هایش، به دنبال ارتقای کیفیت زندگی و عملکرد افراد است و به امید بهبود جامعه و جهان به فعالیت می‌پردازد.

    دکتر سعید جوی زاده

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 8 =