کوچینگ مدیران

کوچینگ مدیران :تنوع شناختی و فرهنگی – ترجمه دکتر سعید جوی زاده

ما در این مدت صحبت کرده ایمکتابی در مورد نیاز مربیان برای قرار دادن خود به جای افرادی که مربیگری می کنند. مسلماً، در هر شرایطی می تواند چالش برانگیز باشد. اما چه اتفاقی می‌افتد اگر فردی که شما مربیگری می‌کنید دنیا را به شیوه‌ای بسیار متفاوت از شما تجربه کرده باشد؟

بسیاری از جنبه‌های زندگی ما در شخصیت ما نقش دارند و طرز تفکر ما را شکل می‌دهند – و این جنبه‌ها می‌تواند شامل نژاد، سن، جنسیت، گرایش جنسی، مذهب، فرهنگ، محیط‌ها، پیشینه‌ها و موارد دیگر باشد. بخشی از شمول این است که دیگران احساس کنند که افکار، تجربیات، ارزش‌ها و اخلاقیات آنها شنیده می‌شود و پذیرفته می‌شود، حتی اگر با شما متفاوت باشد. شمول شامل پذیرفتن آن تنوع فکری است، و وقتی نوبت به مربیگری می‌رسد، همچنین شامل ایجاد احساس در دیگران است که افکار، تجربیات و ارزش‌های آنها شنیده می‌شود و مورد احترام قرار می‌گیرد. واقعیت این است که شما ممکن است در موقعیت مربیگری قرار بگیرید که در آن شما و مربی تان با دو رویکرد بسیار متفاوت در مورد تفکر، پردازش اطلاعات یا دیدن جهان به میز برسید.

همانطور که به خاطر می آورید،فصل 4الزامات مربیان برای باهوش عاطفی (حساس به نیازهای مربیان خود)، بی طرفی و منصف بودن (با کنار گذاشتن هرگونه سوگیری یا فرضیاتی که ممکن است داشته باشید)، کنجکاو سیری ناپذیر (کار برای درک دیدگاه های دیگر و یافتن ارزش در آنها)، مهربان بودن را برجسته کرد. و با ملاحظه (ایجاد احساس راحتی در مربیان و ایجاد فضای امن برای آسیب پذیر بودن آنها) و تأیید واقعی (شناخت و احترام به مهارت ها و استعدادهای منحصر به فردی که مربیان شما در بحث آورده اند). در یک موقعیت کوچینگ فراگیر، اهمیت این ویژگی ها چندین برابر افزایش می یابد.

این را در نظر بگیرید: رابطه مربیگری بستر مناسبی را برای دو نفر با پیشینه‌های مختلف فراهم می‌کند تا در سطح معناداری با هم ارتباط برقرار کنند و زمان صرف کنند تا دیدگاه‌های متفاوت یا حتی مخالف خود را درک کنند. از این منظر، شرط می‌بندم می‌توانید ببینید چرا معتقدم مربیگری فراگیر یکی از بهترین فرصت‌ها را برای «یک مایل راه رفتن در کفش دیگران» و یادگیری از یکدیگر فراهم می‌کند.

درباره دکتر سعید جوی زاده مترجم و نویسنده :

دکتر سعید جوی زادهاستراتژیست نوآوری، سخنران ،پژوهشگر و موسس مرکز کوچینگ ایران و مولف و مترجم  بیش از 120 کتاب در ایران است. ترکیب قدرتمند رهبری ،سخنرانی و پژوهشگری به طور فزاینده ای او را به منبعی برای کمک به رهبران و متخصصان با پتانسیل بالا تبدیل کرده است تا به بهترین شکل ممکن دست یابند.

بینش او ناشی از تجربه دنیای واقعی او و پدیده شگفت‌انگیزی است که او در بالا رفتن خود از نردبان شرکت مشاهده کرد: موفق‌ترین افراد لزوما آن‌هایی نیستند که بالاترین ضریب هوشی یا بهترین مهارت‌های شغلی را دارند. پیشرفت شغلی در واقع ارتباط نزدیکتری با نحوه به کارگیری دانش و استعدادهای افراد – ظرفیت آنها برای همکاری، برقراری ارتباط و تأثیرگذاری بر دیگران دارد.اگرچه دکتر سعید جوی زاده  به سرعت از طریق درجات به یک موقعیت اجرایی در عملیات با یک شرکت بزرگ ارتقا یافت، او متوجه شد که کمک به دیگران برای به حداکثر رساندن پتانسیل شغلی خود واقعاً کار زندگی او بود. او پس از راه‌اندازی کسب و کار خود به عنوان سخنران و مشاور، خرد خود را از طریق دو کتاب محبوب رهبری به اشتراک گذاشت. اولین مورد، شما — به گفته آنها: کشف نقاط کوری که بر شهرت و شغل شما تأثیر می گذارد، تخصص دکتر سعید جوی زاده را در توسعه رهبری ایجاد کرد. جدیدترین کتاب او، رهبری رها شده: به مبارزه با خرد متعارف برای عملکرد موفق، به عنوان برنده جایزه طلایی توسط انجمن نویسندگان غیرداستانی شناخته شد.

امروزه دکتر سعید جوی زاده یک سخنران و مربی برجسته رهبری است که به سازمان های مختلف در سراسر جهان خدمت می کند. در این مقام، او دیدگاهی منحصر به فرد و خط مقدم از رهبری و تکامل شگفت انگیز آن به دست آورده است.

مزایای کوچینگ فراگیر

هنگامی که نتایج اثبات شده کوچینگ را با مزایای باورنکردنی و اثبات شده مکان های کاری فراگیرتر ترکیب می کنیم، یک استراتژی برنده با مزایایی برای همه افراد درگیر کشف می کنیم. بیایید کمی بیشتر به این مزایا نگاه کنیم:

برای شما به عنوان مربی:ایجاد یک رابطه مداوم با کسی که سابقه و تجربیات زندگی او شبیه شما نیست، می تواند به گسترش جهان بینی شما کمک کند. شما یک فرصت منحصر به فرد برای یادگیری و رشد به عنوان یک رهبر و همچنین یک انسان دارید. این فرآیند همچنین ممکن است به شما این امکان را بدهد که هر ناحیه ناخودآگاه سوگیری را کشف کنید و شروع به کار برای از بین بردن آنها کنید.

برای سازمان ها:علاوه بر کاهش نرخ گردش مالی، کوچینگ فراگیر به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که بیانیه‌ای قوی در مورد تعهد خود به توسعه و حمایت از افرادی که ممکن است در گذشته شنیده نشده، کمتر نمایندگی یا به حاشیه رانده شده‌اند، بیان کنند. این به سازمان‌ها راه ملموسی برای حمایت از تلاش‌های تنوع و شمول ارائه می‌دهد. به طور خاص، به آنها اجازه می دهد تا در یک جمعیت کارمند چند وجهی سرمایه گذاری کنند که می تواند به تنوع بیشتر افکار کمک کند، نوآوری را افزایش دهد و بر موفقیت شرکت آنها تأثیر مثبت بگذارد.

برای شروع، تمام استراتژی های کلی برای مربیگری توصیه شده در این کتاب در اینجا اعمال می شود. با این حال، برخی به طور مستقیم در چارچوب یک مربی فراگیرتر اعمال می شوند.

به تفاوت های فردی در مربیان خود احترام بگذارید

همه ما مهارت ها را توسعه می دهیم یا با سرعت متفاوتی پیشرفت می کنیم. با در نظر گرفتن این موضوع، در مورد ملاقات با مربیان خود در هر کجا که هستند، انعطاف پذیر باشید، به جای اینکه تصور کنید آنها از همان الگوهایی پیروی می کنند که در طول سفر توسعه خود انجام دادید.

هنگامی که شما برای تعیین اهداف چالش برانگیز و در عین حال واقع بینانه برای مربیان مختلف تلاش می کنید، ممکن است زمینه دیگری از تضاد ظاهر شود. به خاطر داشته باشید که هرکسی آرزوهای شغلی متفاوتی دارد و ممکن است اهداف مربیان شما آن چیزی نباشد که انتظار دارید. مراقب باشید که انتظارات خود را بر ترجیحات شغلی آنها یا روشی که آنها به نتایج دست می یابند، قرار ندهید.

بر تنوع شناختی تمرکز کنید

انطباق افکار باعث ایجاد رکود می شود و می تواند موفقیت بلندمدت سازمان ها را به خطر بیندازد، بنابراین تمرکز شما در عوض باید بر روی استفاده از تنوع شناختی باشد. طرح‌هایی که از تنوع فکری حمایت می‌کنند و به دنبال آن هستند، شایسته جایگاهی در کنار برنامه‌هایی هستند که تنوع جمعیتی ایجاد می‌کنند.

همانطور که اعضای تیم را مربی می‌کنید، روی کمک به آنها تمرکز کنید تا دیدن چیزها از منظری متفاوت را به عادت تبدیل کنند و به طور مداوم مرزهای خلاقانه خود را پشت سر بگذارند. این یک راه عالی برای شروع به جمع کردن تنوع شناختی در هر کاری است که تیم شما انجام می دهد.

با این فرآیند صبور باشید

اگر به هر دلیلی در برقراری ارتباط با کسی که مربی او هستید مشکل دارید، ایجاد رابطه با آن شخص ممکن است بیشتر طول بکشد و چالش برانگیزتر باشد. به یاد داشته باشید که کسانی که تبعیض را تجربه کرده‌اند (خواه این تبعیض ناشی از فرهنگ، پیشینه یا فراتر از آن باشد) ممکن است تمایلی به باز کردن صحبت‌ها و دستیابی به سطحی از اعتماد با یک مربی نداشته باشند. برای یافتن وجه اشتراک خود وقت بگذارید و بر روی آن بسازید.

هنگام تلاش برای توسعه روابط با مربیان خود صبور باشید. به آنها اجازه دهید بدانند که شما واقعاً به دیدگاه های آنها علاقه مند هستید و برای مشارکت آنها ارزش قائل هستید، حتی اگر روشی که آنها به نتیجه می رسند با رویکرد شما همگام نباشد. وقتی در مورد مربیگری با آن سطح از احترام و صراحت ثابت قدم باشید، به زودی ثابت خواهید کرد که شریکی شایسته و دلسوز هستید.

با فروتنی رهبری کنید

وقتی به عقاید متضاد، فرهنگ‌های مختلف و ظرفیت‌های متفاوت برای دریافت و پردازش اطلاعات فکر می‌کنید، عمداً نفس خود را کنار بگذارید. این وسوسه انگیز است که فکر کنید پیشینه، تجربه و دانش شما به شما مزیت طبیعی را در تولید بهترین ایده ها و راه حل ها می دهد. این تمایل را بشناسید و آن را در مغز خود نادیده بگیرید.

هنگامی که از مکانی فروتنانه مربیگری می کنید، تمایل واقعی برای یادگیری از دیگران نشان می دهید و به طور موقت نظر خود را از معادله خارج می کنید. وقتی این کار را می کنید چه اتفاقی می افتد؟ ممکن است راه حل برتر یا گزینه ای را پیدا کنید که قبلاً هرگز به آن فکر نکرده بودید.

منطق خود را به اشتراک بگذارید

وقتی کسی را به خوبی می شناسیم (همسر، خواهر یا برادر، بهترین دوست)، گاهی اوقات احساس راحتی می کنیم که کوتاه نویسی کنیم زیرا حوزه های تجربی ما همپوشانی قابل توجهی دارد. به نظر می رسد آنها به طور غریزی می دانند که ما به چه چیزی فکر می کنیم یا منظور ما چیست، حتی اگر آن را با عبارات خاصی بیان نکنیم.

وقتی مربیگری می کنید، نمی توانید به همان همپوشانی درک تکیه کنید. در نتیجه، داشتن حس شفافیت بیشتری در مورد کاری که انجام می‌دهید، چرایی انجام آن، و اینکه چگونه به آن تصمیم‌ها رسیدید، ضروری است. اگر از به اشتراک گذاشتن تفکر و منطق خود در طول مکالمات مربیگری خود غفلت کنید، احتمال سوء تفاهم به طور تصاعدی بیشتر می شود.

درس اونجا؟ شفاف سازی فرآیندهای فکری خود با مربیان خود را در اولویت قرار دهید. تصور نکنید که آنها اهمیتی نمی دهند یا فکر شما را درک نمی کنند. توضیح کامل منطق خود به شما کمک می کند مربی موثرتری شوید و از ایجاد هر گونه اضطراب یا نگرانی غیر ضروری از جانب کارمندان خود جلوگیری کنید.

تمایل خود را برای بحث در مورد موضوعات دشوار ابراز کنید

در طول مکالمات مربیگری، افراد متنوعی که شما مربی آنها هستید ممکن است بخواهند در مورد تفاوت های خود و تأثیری که ممکن است بر آنها در محل کار بگذارند – با همکاران، مشتریان یا فروشندگان صحبت کنند. آن مکالمات ممکن است ناراحت کننده باشد. اما به عنوان یک مربی بسیار مهم است که به کارکنان خود اطلاع دهید که مایلید در مورد هر چیزی که بر عملکرد آنها، رشد شغلی بالقوه آنها تأثیر می گذارد و مهمتر از همه، رفاه آنها در محل کار صحبت کنید، صحبت کنید.

به یاد داشته باشید که از شما انتظار نمی رود همه پاسخ ها را داشته باشید، به خصوص وقتی صحبت از تجربیاتی می شود که نمی توانید به طور کامل درک کنید. این قطعاً زمان هدایت با همدلی، صبر، مهربانی و شفقت است. و اگر تصمیم گرفتید که در بالای سر خود هستید، در مورد آن صادق باشید. فردی از منابع انسانی یا فردی که در تسهیل مکالمات دشوار آموزش دیده است، حلقه بزنید. در حالی که ممکن است نتوانید مشکل را حل کنید، تمایل شما به صحبت کردن در مورد آن تا حد زیادی به تقویت روابط مربیگری شما کمک می کند.

استعدادها را از پس زمینه های مختلف ارتقا دهید

مقاله‌ای در فوربس (3 مارس 2022) توسط رهبر تجاری دزموند آدامز به تحقیقاتی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد «نیروهای کار متنوع دو برابر بیشتر احتمال دارد به اهداف مالی خود برسند یا از آنها فراتر روند». آدامز اضافه می کند که استخدام برای تنوع نیز می تواند درآمد خالص (درآمد) را تا 33 درصد افزایش دهد. اینها قطعاً اعداد ناچیز نیستند! او ارتباط مستقیم را اینگونه توضیح می دهد: «تنوع، نوآوری را به پیش می برد. نوآوری باعث سوددهی می شود.»*

به عنوان یک مربی، شما در موقعیتی منحصر به فرد هستید تا به سازمان خود کمک کنید تا از مزایای اصلی استفاده کند، زمانی که از افراد با پیشینه های مختلف حمایت و تبلیغ می کنید. تلاش های مربیگری شما می تواند تنوع فیزیکی، فرهنگی و شناختی را در شرکت شما افزایش دهد تا به ایجاد مزیت رقابتی در بازار کمک کند.

  • • •

در حالی که مزایای شرکت به اندازه کافی برای اولویت دادن به مربیگری فراگیر قانع کننده است، اما مهمتر از آن این واقعیت است که شما به همه اعضای تیم خود احساس ارزشمندی می کنید. و، محیطی ایجاد خواهید کرد که در آن افراد احساس کنند شنیده می شوند، مورد احترام و امنیت هستند.

با مربیگری و حمایت از افرادی با پیشینه‌ها و الگوهای فکری متفاوت، می‌توانید به ایجاد محیطی کمک کنید که در آن افراد احساس کنند می‌توانند تمام خود را به کار بیاورند و در عین حال مزایای چشمگیری را برای رهبران، کارمندان و سازمان‌هایی که به آنها خدمت می‌کنند ایجاد کنید.

وسایل غذاخوری ضروری

  • رابطه کوچینگ بستر مناسبی را برای دو نفر با پیشینه‌های مختلف فراهم می‌کند تا در سطح معناداری با هم ارتباط برقرار کنند و زمان صرف کنند تا دیدگاه‌های متفاوت یا حتی مخالف خود را درک کنند.
  • کوچینگ فراگیر برای همه مزایایی دارد: مربیان، مربیان و شرکت هایی که برای آنها کار می کنند.
  • انطباق افکار باعث ایجاد رکود می شود و می تواند موفقیت بلندمدت سازمان ها را به خطر بیندازد، بنابراین تمرکز شما باید بر استفاده از تنوع شناختی باشد.
  • اگر از به اشتراک گذاشتن تفکر و منطق خود در طول مکالمات مربیگری خود غفلت کنید، احتمال سوء تفاهم به طور تصاعدی بیشتر می شود.

درباره دکتر سعید جوی زاده مترجم و نویسنده :

دکتر سعید جوی زادهاستراتژیست نوآوری، سخنران ،پژوهشگر و موسس مرکز کوچینگ ایران و مولف و مترجم  بیش از 120 کتاب در ایران است. ترکیب قدرتمند رهبری ،سخنرانی و پژوهشگری به طور فزاینده ای او را به منبعی برای کمک به رهبران و متخصصان با پتانسیل بالا تبدیل کرده است تا به بهترین شکل ممکن دست یابند.

بینش او ناشی از تجربه دنیای واقعی او و پدیده شگفت‌انگیزی است که او در بالا رفتن خود از نردبان شرکت مشاهده کرد: موفق‌ترین افراد لزوما آن‌هایی نیستند که بالاترین ضریب هوشی یا بهترین مهارت‌های شغلی را دارند. پیشرفت شغلی در واقع ارتباط نزدیکتری با نحوه به کارگیری دانش و استعدادهای افراد – ظرفیت آنها برای همکاری، برقراری ارتباط و تأثیرگذاری بر دیگران دارد.اگرچه دکتر سعید جوی زاده  به سرعت از طریق درجات به یک موقعیت اجرایی در عملیات با یک شرکت بزرگ ارتقا یافت، او متوجه شد که کمک به دیگران برای به حداکثر رساندن پتانسیل شغلی خود واقعاً کار زندگی او بود. او پس از راه‌اندازی کسب و کار خود به عنوان سخنران و مشاور، خرد خود را از طریق دو کتاب محبوب رهبری به اشتراک گذاشت. اولین مورد، شما — به گفته آنها: کشف نقاط کوری که بر شهرت و شغل شما تأثیر می گذارد، تخصص دکتر سعید جوی زاده را در توسعه رهبری ایجاد کرد. جدیدترین کتاب او، رهبری رها شده: به مبارزه با خرد متعارف برای عملکرد موفق، به عنوان برنده جایزه طلایی توسط انجمن نویسندگان غیرداستانی شناخته شد.

امروزه دکتر سعید جوی زاده یک سخنران و مربی برجسته رهبری است که به سازمان های مختلف در سراسر جهان خدمت می کند. در این مقام، او دیدگاهی منحصر به فرد و خط مقدم از رهبری و تکامل شگفت انگیز آن به دست آورده است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 9 =