استیو جابز

استیو جابز :بینشی عمیق پشت یک کارآفرین

بیوگرافی استیو جابز (1955-2011) توسط والتر ایزاکسون بینش عمیقی از زندگی استیو جابز به ما می دهد. این کتاب به تشریح محصولات انقلابی اپل، که شامل آی‌پاد، آیفون و آی‌پد می‌شود، می‌پردازد و اکنون به‌عنوان حکمی برای گسترش فناوری فوق‌مدرن دیده می‌شود. همچنین در مورد زندگی اولیه و مبارزه او با سرطان صحبت می کند.

استیون پل جابز یک مبتکر، توسعه دهنده و کارآفرین آمریکایی بود که یکی از بنیانگذاران، سرپرست اصلی و رئیس کامپیوتر اپل بود. محصولات انقلابی اپل، که شامل آی‌پاد، آیفون و آی‌پد می‌شود، اکنون به‌عنوان حکمی برای بسط فناوری فوق‌مدرن دیده می‌شود.

پدر و مادر استیو جابز و فرزندخواندگی

استیون پل جابز در 24 فوریه 1955 در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا، از دانشورانی چون عبدالفتاح جندالی و جوآن کارول شیبل به دنیا آمد. آن‌ها در آن زمان دلبسته نبودند و او را برای رهایی بخشیدند. او توسط یک زوج طبقه کارگر به نام پل و کلارا جابز پذیرفته شد و با آنها در منظره کوه کالیفرنیا بزرگ شد.

کلارا به عنوان یک حسابدار کار می کرد و پل یک صحنه پرداز و ماشینکار گارد ساحلی بود. پدر جابز، جندلی، استاد خرد سیاسی سوری بود. مادرش، شیبله، به عنوان گفتار درمانگر کار می کرد. مدت کوتاهی پس از اینکه جابز برای انصراف قرار گرفت، والدین طبیعی او ازدواج کردند. جابز تا 27 سالگی نتوانست اطلاعاتی درباره والدین طبیعی خود پیدا کند.

اوایل زندگی

به عنوان یک پسر، استیو جابز و پدرش روی لوازم الکترونیکی در گاراژ خانواده کار می کردند. پل به پسرش نشان داد که چگونه قطعات الکترونیکی را تکه تکه کند و بازسازی کند، اسب سرگرمی که اعتماد به نفس، سرسختی و مهارت مکانیکی را در مشاغل جوانی القا می کرد. او با یک خانواده بزرگ شد، کروکت. پل جابز یک ماشین‌کار بود و اتوبوس‌ها را به‌عنوان یک اسب سرگرمی تعمیر می‌کرد.

او با خانواده فامیلی خود در نمای کوهستان، کالیفرنیا زندگی می کرد. این منطقه، درست در جنوب پالو آلتو، کالیفرنیا، در حال دریافت یک مرکز برای الکترونیک بود. الکترونیک مبانی مقدماتی سوگیری مشابه رادیو، جعبه، استریو و کامپیوتر را تشکیل می دهد. در آن زمان، مردم شروع کردند به این منطقه به عنوان “دره سیلیکون”. زیرا در ساخت راهروهای الکترونیکی از ماده ای به نام سیلیکون استفاده می شود.

تحصیلات و کالج استیو جابز

خلاصه بیوگرافی استیو جابز Eng Hindi

استیو جابز همیشه باهوش و انسانی با تفکر عصر جدید بود. دوران جوانی او با ناامیدی از مدرسه رسمی پر شده بود. جابز در مدرسه ابتدایی به دلیل کسالت یک شوخی بود و معلم کلاس چهارم او برای درس خواندن باید به او رشوه می داد. با این حال، جابز آنقدر خوب آزمایش شد که مدیران می خواستند او را به دبیرستان ندهند – پیشنهادی که والدینش آن را رد کردند.

پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان در سال 1972، جابز به مدت دو سال در کالج رید در پورتلند، اورگان تحصیل کرد. او پس از شش ماه تحصیل را رها کرد و 18 ماه بعد را صرف کلاس‌های خلاقانه در مدرسه کرد. جابز بعدها بازگو کرد که چگونه یکی از رشته های خوشنویسی عشق او را به تایپوگرافی افزایش داد.

در سال 1974 جابز به عنوان طراح بازی های ویدیویی در شرکت آتاری مشغول به کار شد. چند ماه بعد، او شرکت را ترک کرد تا در هند روشنگری معنوی پیدا کند.

استیو وزنیاک و استیو جابز

زمانی که استیو جابز در دبیرستان خانگی ثبت نام کرد، به شریک آینده خود و یکی از بنیانگذاران کامپیوتر اپل، استیو وزنیاک، که در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تحصیل می کرد، معرفی شد.

جابز متوجه شد که شکاف بزرگی در بازار کامپیوتر وجود دارد. در آن زمان، تقریباً همه رایانه ها مین فریم بودند. آنها به قدری بزرگ بودند که می توان یک اتاق را پر کرد و آنقدر گران بود که افراد توانایی خرید آنها را نداشتند. با این حال، پیشرفت در الکترونیک به این معنی بود که اجزای کامپیوتر کوچکتر شده و قدرت کامپیوتر در حال افزایش بود.

کتاب بیوگرافی استیو جابز

جابز و وزنیاک کامپیوتر خود را با این ایده که آنها را به تک تک کاربران بفروشند، دوباره طراحی کردند. Apple ii در سال 1977 با فروش چشمگیر در سال اول 2.7 میلیون دلار وارد بازار شد. فروش این شرکت طی سه سال به 200 میلیون دلار رسید. این یکی از غیرعادی ترین موارد رشد شرکتی در تاریخ ایالات متحده بود. جابز و وزنیاک بازار جدیدی از کامپیوترهای شخصی را باز کردند. کامپیوترهای شخصی روشی کاملاً جدید برای پردازش اطلاعات را آغاز کردند.

تا سال 1980، عصر کامپیوترهای شخصی به خوبی در جریان بود. با ورود رقبای بیشتری به بازار، اپل به طور مداوم مجبور شد محصولات خود را بهبود بخشد تا همچنان پیشتاز بماند. اپل اپل iii را معرفی کرد، اما مدل جدید با مشکلات فنی و بازاریابی مواجه شد. از بازار خارج شد و بعداً دوباره کار شد و دوباره معرفی شد.

استیو جابز همچنان نیروی بازاریابی پشت اپل بود. اوایل سال 1983 از لیزا رونمایی کرد. این برای افرادی طراحی شده است که حداقل تجربه کامپیوتری را دارند. با این حال، فروش خوبی نداشت، زیرا گرانتر از رایانه های شخصی فروخته شده توسط رقبا بود. بزرگ ترین رقیب اپل ماشین های تجاری بین المللی (IBM) بود. تا سال 1983 تخمین زده شد که اپل نیمی از سهم بازار خود (بخشی از فروش یک صنعت که یک شرکت خاص دارد) را به IBM از دست داده است.

وزنیاک در مصاحبه ای با pc world در سال 2007 در مورد اینکه چرا او و مشاغل اینقدر خوب کلیک کردند، گفت: وزنیاک گفت: “ما هر دو عاشق وسایل الکترونیکی و روشی که برای اتصال تراشه های دیجیتال استفاده می کردیم.” تعداد بسیار کمی از مردم، به خصوص در آن زمان، هیچ ایده ای نداشتند که چیپ ها چیست، چگونه کار می کنند و چه کاری می توانند انجام دهند. من کامپیوترهای زیادی طراحی کرده بودم، بنابراین در طراحی الکترونیک و کامپیوتر خیلی از او جلوتر بودم، اما ما هنوز علایق مشترکی داشتیم. ما هر دو تقریباً یک نگرش مستقل در مورد چیزهای جهان داشتیم.»

تاسیس و ترک کامپیوتر اپل

بیوگرافی استیو جابز هندی انگلیسی

اپل کامپیوتر در سال 1976 توسط استیو جابز و وزنیاک زمانی که جابز تنها 21 سال داشت تاسیس شد. تلاش کارآفرینانه آنها توسط جابز که اتوبوس فولکس واگن خود را فروخت و وزنیاک ماشین حساب علمی مورد علاقه خود را می فروخت. اپل با نوآوری خود در کوچک‌تر، ارزان‌تر و در دسترس‌تر کردن رایانه‌ها، صنعت کامپیوتر را متحول کرد و زندگی روزمره را آسان‌تر کرد، همانطور که در بیوگرافی استیو جابز توضیح داده شده است.

در سال 1980، Apple Computer عمومی شد و به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد. در اولین روز معاملات، ارزش بازار این شرکت به 1.2 میلیارد دلار رسید.

مکینتاش

در سال 1984، اپل مکینتاش را معرفی کرد که دارای یک نمایشگر انقلابی روی صفحه با تصاویر کوچک به نام آیکون ها بود. استفاده از ماوس برای اشاره و کلیک بر روی آیکون ها، مکینتاش را بسیار کاربرپسند کرده است. با این حال، به دلیل نداشتن ویژگی‌های خاص، مانند چاپگر باکیفیت، که سایر رایانه‌های شخصی از آن برخوردار بودند، فروش خوبی به مشاغل نداشت. این شکست آغازی برای سقوط جابز در اپل بود که منجر به استعفای او در سال 1985 از شرکتی شد که او یکی از بنیانگذاران آن بود، هرچند که بر اساس بیوگرافی استیو جابز، رئیس هیئت مدیره آن باقی ماند.

پس از ترک اپل، استیو جابز یک شرکت کامپیوتری جدید به نام Next را تاسیس کرد و کامپیوتر Next در سال 1988 در یک مراسم جشن در سانفرانسیسکو معرفی شد. به طور کلی نقدهای مثبتی دریافت کرد، بسیار کاربرپسند با سرعت پردازش سریع، نمایشگرهای گرافیکی عالی و سیستم صوتی عالی. با این حال، دستگاه Next به دلیل گران بودن، دارای صفحه نمایش سیاه و سفید و قادر به پیوند به رایانه های دیگر یا اجرای نرم افزارهای رایج، محبوب نشد. این شرکت برای فروش سیستم عامل تخصصی خود به جریان اصلی آمریکا مشکل داشت و در سال 1996، اپل نکست را به مبلغ 429 میلیون دلار خریداری کرد، همانطور که در بیوگرافی استیو جابز ذکر شده است.

بعدی و اپل

در دسامبر 1996، اپل Next Software را خریداری کرد و در نتیجه استیو جابز به عنوان مشاور پاره وقت مدیرعامل به شرکت بازگشت. سال بعد، اپل و رقیبش مایکروسافت با وارد کردن شراکتی برای همکاری در زمینه فروش و فناوری، همه را شگفت زده کردند. طی شش سال آینده، جابز نقش مهمی در معرفی محصولات جدید و استراتژی های بازاریابی ایفا کرد.

در نوامبر 1997، استیو جابز برنامه اپل را برای فروش مستقیم کامپیوترها از طریق اینترنت و تلفن به مصرف کنندگان اعلام کرد. این حرکت منجر به ایجاد فروشگاه موفق اپل شد که در عرض یک هفته به سومین سایت تجارت الکترونیک بزرگ در اینترنت تبدیل شد. در سپتامبر همان سال، جابز به عنوان مدیرعامل موقت اپل معرفی شد.

در سال 1998، استیو جابز آی مک را معرفی کرد که قابلیت های محاسباتی قدرتمندی را با قیمتی مقرون به صرفه ارائه می کرد. یک سال بعد، اپل از لپ‌تاپ صدفی شکل به نام iBook رونمایی کرد که در رنگ‌های روشن مختلف و شامل فناوری فرودگاه اپل برای اتصال به اینترنت بی‌سیم بود.

در ژانویه 2000، استیو جابز استراتژی اینترنتی جدید اپل را اعلام کرد که حول گروهی از برنامه های کاربردی مبتنی بر اینترنت که منحصراً برای کاربران مکینتاش طراحی شده بودند، متمرکز بود. در همان زمان، جابز تایید کرد که به عنوان مدیرعامل دائمی اپل به دست می‌آید.

بیوگرافی استیو جابز انگلیسی

استیو جابز، یک آینده‌نگر صنعت کامپیوتر، معتقد بود وقتی چیزی را به عنوان یک دلیل قانع‌کننده می‌بینید و احساس می‌کنید که در دسترس شماست، حتی اگر نمی‌دانید چگونه به آن دست یابید، ارزش آن را دارد که سال‌ها از زندگی خود را برای تحقق آن اختصاص دهید. این دیدگاه در تلاش‌های او برای تبدیل ایده‌هایش به محصولات نوآورانه که نیازهای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان را برآورده می‌کنند، مشهود است.

او نقش مهمی در آغاز عصر محاسبات شخصی ایفا کرد و مشارکت های او در شکل دادن به چشم انداز فناوری بسیار موثر بوده است.

اختراع مجدد اپل

در سال 1997، استیو جابز نقش خود را به عنوان مدیر عامل اپل از سر گرفت و همانطور که نقش مهمی در موفقیت این شرکت در دهه 1970 ایفا کرد، در دهه 1990 نیز به او اعتبار داد که دوباره آن را احیا کرد. جابز با تیم مدیریتی جدید، گزینه‌های سهام بازنگری شده و دستمزد 1 دلاری در سال، اپل را به مسیر خود بازگرداند. او محصولات نوآورانه ای مانند iMac و کمپین های برندسازی موثر را معرفی کرد که بار دیگر توجه مصرف کنندگان را به خود جلب کرد.

در سال های بعد، اپل به عرضه محصولات پیشگامانه مانند آی پاد، آیفون و مک بوک ایر ادامه داد که تکامل فناوری را شکل داده اند. هر بار که اپل محصول جدیدی را عرضه می‌کرد، رقبا برای تولید فناوری‌های مشابه تلاش می‌کردند. تا سال 2008، اپل با فروش آیتونز و آی پاد، به دومین خرده فروش موسیقی آمریکا تبدیل شد و والمارت تنها شرکتی بود که جلوتر از آن بود.

موفقیت اپل توسط منابع مختلف تایید شده است، از جمله مجله فورچون، که آن را به عنوان تحسین برانگیزترین شرکت آمریکایی و شرکت شماره یک در بین 500 فورچون برای بازگشت به سهامداران رتبه بندی کرده است.

استیو جابز و پیکسار

در سال 1986، استیو جابز یک شرکت انیمیشن سازی را از جورج لوکاس خریداری کرد که بعدها به استودیو انیمیشن پیکسار تبدیل شد. جابز با اعتقاد به پتانسیل پیکسار، در ابتدا 50 میلیون دلار از پول خود را در این شرکت سرمایه گذاری کرد. این استودیو به تولید فیلم‌های بسیار محبوبی مانند داستان اسباب‌بازی، یافتن نمو، و شگفت‌انگیزان ادامه داد. فیلم های پیکسار مجموعا 4 میلیارد دلار فروش داشته اند. این استودیو در سال 2006 با والت دیزنی ادغام شد و جابز دیزنی را به بزرگترین سهامدار تبدیل کرد.

در سال 2011، فوربس اکثریت خالص دارایی جابز را حدود 6.5 تا 7 میلیارد دلار از فروش پیکسار به شرکت والت دیزنی در سال 2006 تخمین زد. با این حال، اگر جابز سهام اپل خود را در سال 1985، زمانی که شرکتی را که برای بیش از یک دهه تأسیس کرده بود، ترک نمی‌کرد، ثروت خالص او 36 میلیارد دلار بود.

همسر و فرزندان استیو جابز

استیو جابز و لورن پاول در 18 مارس 1991 ازدواج کردند. این زوج در اوایل دهه 1990 در مدرسه بازرگانی استنفورد، جایی که پاول دانشجوی MBA بود، آشنا شدند. آنها با سه فرزند خود به نام های رید، ارین و ایو در پالو آلتو، کالیفرنیا زندگی می کردند.

نبرد استیو جابز با سرطان و مرگ

در سال 2003، استیو جابز مبتلا به نوع نادر اما قابل درمان سرطان لوزالمعده به نام تومور نورواندوکرین تشخیص داده شد. جابز به جای اینکه بلافاصله تحت عمل جراحی قرار گیرد، تصمیم گرفت رژیم غذایی خود را تغییر دهد تا میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کند و گوشت را حذف کند.

این تصمیم باعث نگرانی هیئت مدیره اپل شد و آنها نگران تأثیر آن بر سهامداران در صورت علنی شدن اخبار بیماری مدیرعامل خود بودند. با این حال، جابز حریم خصوصی خود را بر افشای وضعیت خود برای سهامداران اولویت داد و در نهایت جراحی را به مدت 9 ماه به تعویق انداخت.

خلاصه بیوگرافی استیو جابز

استیو جابز در سال 2004 برای برداشتن تومور لوزالمعده تحت عمل جراحی موفقیت آمیزی قرار گرفت. با این حال، جابز در مورد مسائل بهداشتی خود حریم خصوصی خود را حفظ کرد و به طور گسترده در مورد آنها صحبت نکرد. در سال 2009، شایعاتی در مورد کاهش وزن و مشکلات احتمالی سلامتی جابز دوباره مطرح شد که منجر به اعلام غیبت او از اپل به دلیل عدم تعادل هورمونی شد.

او تیم کوک را به عنوان مسئول عملیات روزانه شرکت در این مدت نام برد. جابز در سال 2009 برای مدت کوتاهی به کانون توجه بازگشت و به نظارت بر عرضه محصولات اپل در سراسر سال 2010 ادامه داد. در ژانویه 2011، جابز مرخصی پزشکی دیگری را اعلام کرد، در نهایت در آگوست همان سال از سمت مدیرعاملی استعفا داد و در 5 اکتبر 2011 در پالو آلتو، پس از یک دهه مبارزه با سرطان پانکراس درگذشت. علیرغم چالش های او، زندگی و حرفه جابز همچنان الهام بخش بسیاری است.

نقد و بررسی کتاب استیو جابز

«استیو جابز» اثر والتر آیزاکسون یک بیوگرافی متقاعد کننده است که سیر عمیقی در زندگی یکی از بنیانگذاران اپل ارائه می دهد. تحقیقات دقیق ایزاکسون، از جمله مصاحبه با جابز و افراد نزدیک به او، تصویر واضحی از زندگی شخصی و حرفه‌ای او را ترسیم می‌کند.

این کتاب سفر جابز از سال‌های اولیه‌اش تا موفقیت‌هایش در اپل، نکست و پیکسار را پوشش می‌دهد و تلاش بی‌وقفه او برای کمال و نوآوری را آشکار می‌کند. ایزاکسون دیدگاه متعادلی ارائه می دهد و نبوغ جابز را برجسته می کند و در عین حال ایرادات و سبک مدیریت بحث برانگیز او را تصدیق می کند.

داستان سرایی جذاب ایزاکسون داستان جابز را زنده می کند و این بیوگرافی را برای هر کسی که علاقه مند به چهره های تاثیرگذار صنعت فناوری است ضروری می کند. «استیو جابز» کاوشی فریبنده درباره مردی است که نحوه زندگی و تعامل ما با فناوری را متحول کرد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =