موفقیت به ندرت باعث ایجاد حس خوشبختی پایدار می شود که شما فکر می کنید. هنگامی که در نهایت به هدفی که دنبال می‌کردید رسیدید، دو هدف جدید به طور غیرمنتظره ظاهر می‌شوند.

ما مشتاق دستاوردهای جدید هستیم زیرا به سرعت به آنچه قبلاً انجام داده ایم عادت می کنیم. این عادت به موفقیت به همان اندازه که ناامیدکننده است اجتناب ناپذیر است، و قدرتمندتر از آن چیزی است که تصور می کنید.

کلید شکست عادت کردن، دنبال کردن دستاوردهای پایدار است . بر خلاف دستاوردهای بی‌سابقه‌ای که باعث شادی زودگذر می‌شوند، لذت حاصل از موفقیت‌های پایدار مدت‌ها پس از آن هیاهوی اولیه باقی می‌ماند. موفقیت‌های پایدار آنقدر حیاتی هستند که آن‌هایی را که موفق و شاد هستند از آن‌هایی که همیشه می‌خواهند بیشتر جدا می‌کنند.

محققان مدرسه بازرگانی هاروارد این پدیده را با مصاحبه و ارزیابی متخصصانی که به موفقیت های بزرگی دست یافته بودند، مورد مطالعه قرار دادند. هدف این بود که کارهایی را که این متخصصان استثنایی برای دستیابی به موفقیت طولانی مدت و موفقیت آمیز انجام دادند، تجزیه و تحلیل کنیم.

محققان دریافتند افرادی که در درازمدت هم موفق و هم شاد بودند، عمداً فعالیت‌های خود را حول چهار نیاز اصلی ساختار می‌دادند:

شادی: آنها فعالیت هایی را دنبال می کردند که باعث ایجاد لذت و رضایت می شد.

دستاورد: آنها فعالیت هایی را دنبال کردند که نتایج ملموسی به دست آورد.

اهمیت: آن‌ها فعالیت‌هایی را دنبال کردند که تأثیر مثبتی بر افرادی داشت که بیشترین اهمیت را داشتند.

میراث: فعالیت هایی را دنبال می کردند که از طریق آن می توانستند ارزش ها و دانش خود را به دیگران منتقل کنند.

تحقق پایدار زمانی حاصل می شود که فعالیت هایی را دنبال کنید که هر چهار مورد از این نیازها را برطرف می کند. وقتی یکی از آنها گم شود، این حس آزاردهنده به شما دست می دهد که باید بیشتر (یا کاری متفاوت) انجام دهید.

رفتارهایی که در پی می آیند ویژگی بارز افرادی است که موفق و شاد هستند زیرا این چهار نیاز را برطرف می کنند. آنها را امتحان کنید و ببینید چه کاری برای شما انجام می دهند.

آنها پرشور هستند. جین گودال خانه خود را در انگلستان ترک کرد و در 26 سالگی به تانزانیا رفت تا مطالعه شامپانزه ها را آغاز کند. این کار به کار زندگی او تبدیل شد و گودال خود را کاملاً وقف آرمان خود کرده است در حالی که الهام بخش بسیاری از افراد دیگر برای انجام همین کار است. افراد موفق و شاد فقط علایق ندارند. آنها اشتیاق دارند و کاملاً خود را وقف آنها می کنند.

برخلاف جریان شنا می کنند. دلیلی وجود دارد که افراد موفق و شاد تمایل دارند کمی متفاوت باشند. برای اینکه واقعاً موفق و شاد باشید، باید بدون توجه به هزینه ها، از علایق و ارزش های خود پیروی کنید. فقط فکر کنید اگر بیل گیتس یا ریچارد برانسون سالم بازی می کردند و در مدرسه می ماندند یا اگر استیون کینگ هر ثانیه رایگانی را که به عنوان معلم داشت برای نوشتن رمان صرف نمی کرد، دنیا چه چیزی را از دست می داد. برای شنا کردن بر خلاف جریان، باید ریسک کنید.

“عادی بودن هدف ایده آل افراد ناموفق است” ~ کارل یونگ

کاری را که شروع می کنند تمام می کنند. اگر آن ایده را اجرا نکنید، رسیدن به یک ایده عالی هیچ معنایی ندارد. موفق‌ترین و شادترین افراد ایده‌های خود را به ثمر می‌رسانند، و به همان اندازه از کار کردن با پیچیدگی‌ها و کارهای روزمره رضایت می‌گیرند که از ارائه ایده اولیه رضایت دارند. آنها می دانند که یک بینش تا زمانی که به آن عمل نشود، یک فکر بی معنی باقی می ماند. تنها پس از آن شروع به رشد می کند.

آنها مقاوم هستند. برای اینکه در درازمدت موفق و شاد باشید، باید یاد بگیرید که اشتباه کنید، شبیه یک احمق به نظر برسید، و دوباره تلاش کنید، همه این کارها بدون لرزیدن. در یک مطالعه اخیر در کالج ویلیام و مری، محققان با بیش از 800 کارآفرین مصاحبه کردند و دریافتند که موفق‌ترین کارآفرینان دو چیز مهم مشترک دارند: آنها در تصور شکست بسیار وحشتناک بودند و تمایل نداشتند که دیگران به چه چیزهایی اهمیت دهند. به آنها فکر کرد به عبارت دیگر، موفق‌ترین کارآفرینان زمان و انرژی را صرف استرس در مورد شکست‌های خود نمی‌کنند، زیرا شکست را گامی کوچک و ضروری در فرآیند رسیدن به اهداف خود می‌دانند.

آنها سلامت خود را در اولویت قرار می دهند. بین سلامتی، شادی و موفقیت شما پیوندهای نامعقولی وجود دارد. من آنها را در طول سال ها تا حد مرگ شکست داده ام، اما عادات بهداشتی ضروری مطلقی که افراد موفق و شاد به طور مداوم انجام می دهند عبارتند از: بهداشت خواب خوب (با استرس مبارزه می کند، تمرکز را بهبود می بخشد و برای خلق و خوی شما عالی است)، خوردن غذای سالم (به شما کمک می کند تا تمرکز) و ورزش (برای سطح انرژی و اعتماد به نفس عالی است).

آنها به مشکلات نمی پردازند. جایی که توجه خود را متمرکز می کنید وضعیت عاطفی شما را تعیین می کند. با تثبیت مشکلات خود، احساسات منفی و استرس را ایجاد و طولانی می کنید که مانع عملکرد می شود. با این حال، با تمرکز بر اقداماتی که برای بهتر کردن خود و شرایطتان انجام می‌شود، می‌توانید حسی از کارآمدی شخصی ایجاد کنید که باعث ایجاد احساسات مثبت و بهبود عملکرد می‌شود. افراد موفق و شاد روی مشکلات تمرکز نمی کنند، زیرا می دانند زمانی که روی راه حل ها تمرکز می کنند، مؤثرتر هستند.

آنها موفقیت های دیگران را جشن می گیرند. افراد ناایمن دائماً به ارتباط آنها شک می کنند و به همین دلیل سعی می کنند توجه خود را بدزدند و برای اثبات ارزش خود از دیگران انتقاد کنند. از طرف دیگر، افراد با اعتماد به نفس نگران ارتباطشان نیستند زیرا ارزش خود را از درون می گیرند. افراد با اعتماد به نفس به جای تمرکز ناایمن به درون، به بیرون تمرکز می کنند که به آنها اجازه می دهد همه چیزهای شگفت انگیزی را که دیگران روی میز می آورند، ببینند. ستایش مردم به خاطر مشارکتشان نتیجه طبیعی این امر است.

آنها خارج از جعبه زندگی می کنند. افراد موفق و شاد با فکر کردن مانند دیگران به جایی که هستند نرسیده اند. در حالی که دیگران در زندان های منطقه آسایش خود می مانند و تمام انرژی خود را برای تقویت باورهای موجود خود صرف می کنند، افراد موفق وضعیت موجود را به چالش می کشند و خود را در معرض ایده های جدید قرار می دهند.

آنها ذهنی باز دارند. قرار دادن خود در معرض افراد مختلف بی فایده است اگر آن زمان را صرف مخالفت با آنها و تسکین خود با نظرات خود کنید. افراد موفق و شاد تشخیص می دهند که هر دیدگاه فرصتی برای رشد فراهم می کند. شما باید با قرار دادن خود به جای دیگران، همدلی را تمرین کنید تا بتوانید درک کنید که دیدگاه او (حداقل برای آنها) چه معنا دارد. یک راه عالی برای باز داشتن ذهن این است که سعی کنید از هر مکالمه ای که دارید حداقل یک چیز جالب یا مفید به دست آورید.

آنها به کسی اجازه نمی دهند شادی آنها را محدود کند. وقتی احساس لذت و رضایت شما از مقایسه خود با دیگران ناشی می شود، دیگر ارباب شادی خود نیستید. وقتی افراد موفق و شاد نسبت به کاری که انجام داده‌اند احساس خوبی داشته باشند، اجازه نمی‌دهند نظرات یا دستاوردهای کسی آن را از آنها بگیرد. در حالی که غیرممکن است که واکنش‌های خود را نسبت به آنچه دیگران در مورد شما فکر می‌کنند خاموش کنید، لازم نیست خود را با دیگران مقایسه کنید و همیشه می‌توانید نظرات مردم را با کمی نمک دریافت کنید. به این ترتیب، مهم نیست که دیگران چه فکری می‌کنند یا انجام می‌دهند، عزت نفس شما از درون نشأت می‌گیرد. صرف نظر از اینکه مردم در هر لحظه خاص در مورد شما چه فکر می کنند، یک چیز مسلم است و آن اینکه شما هرگز آنقدر که می گویند خوب یا بد نیستید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − شش =