بیزینس کوچینگ

سبک رهبری مربیگری در مورد الهام بخشیدن به تیم شما، ایجاد اعتماد به نفس آنها و آموزش مهارت های مورد نیاز آنها برای توسعه و کار با هم موفقیت آمیز است و در عین حال اطمینان حاصل شود که در طول مسیر توسط رهبر مربیگری حمایت می شوند.

این متکی به رهبر مربی است که مهارت های ارتباطی و اجتماعی خوبی دارد – زیرا بازخورد سازنده در این سبک رهبری مهم است – اما موفق ترین مربی برای تشویق به طوفان فکری و حل مسئله از کارمندان خود نیز سوال می پرسد.

روش‌های کوچینگ می‌تواند روشی مؤثر برای مقابله با فرهنگ محیط کار باشد که در بهترین حالت غیرمولد و در بدترین حالت شکست است. با تمرکز قوی بر روی اهداف، توسعه شخصی و گروهی و نتایج، نتایج اغلب برای خود صحبت می کنند.

Leadership Athlete Masterclass_0001_Leadership Athlete Masterclass 2

سبک مربیگری شما چیست؟

رهبران کوچینگ از یک یا چند مورد از سبک های مختلف مربیگری استفاده می کنند . برخی حتی از رویکرد یا مدل خود استفاده می کنند. اما موفق‌ترین افراد تشخیص می‌دهند که تطبیق سبک آنها با تیم، کارمند یا فرهنگ سازمانی بهترین راه برای اطمینان از نتایج خوب است.

همچنین شایان ذکر است که افراد مختلف به نشانه‌های مدیریتی متفاوت پاسخ می‌دهند: استفاده از سبک‌های مختلف مربیگری تأثیر مثبتی بر عملکرد و توسعه تیم شما خواهد داشت و به آنها کمک می‌کند تا به اهداف خود دست یابند.

در اینجا، مزایا و معایب پنج نوع مختلف سبک مربیگری را بیان خواهیم کرد.

مربیگری دموکراتیک

این روش به تیم آزادی و مسئولیت‌پذیری می‌دهد و مربی تنها در صورت نیاز برای ادامه روند وارد عمل می‌شود. افراد احساس قدرت و کنترل می کنند و تشویق می شوند تا نظرات خود را ارائه دهند.

نتیجه؟ بهبود تصمیم گیری و ارتباطات و همکاری بیشتر.

مشاهده نتایج ممکن است کمی بیشتر از سایر رویکردها طول بکشد، اما وقتی صحبت از سبک‌های کوچینگ عملکرد به میان می‌آید، می‌تواند بسیار مؤثر باشد، زیرا وظیفه تیم است که با هم کار کنند و راه‌حل‌ها را به طور کلی بررسی کنند.

مربیگری مستبد

در این رویکرد، مربی تصمیم می گیرد چه کاری انجام دهد و چه زمانی و چگونه آن را انجام دهد. تنها چیزی که از تیم خواسته می شود درک آنهاست.

کارمندان در معرض خطر بی‌حقوقی قرار دارند و تشویق نمی‌شوند که خودشان فکر کنند، اما این روش نظم و انضباط را القا می‌کند، تیم را گرد هم می‌آورد و با تعیین اهداف روشن، تمرکز زیادی روی نتیجه دارد.

می تواند نتایج خوبی را به سرعت ایجاد کند و برای تیم های بی تجربه ایده آل است.

کوچینگ کل نگر

وقتی صحبت از سبک های کوچینگ زندگی می شود، کوچینگ کل نگر پیشتاز است. با این باور که همه چیز به هم مرتبط است، این رویکرد این نظریه را مطرح می‌کند که افراد مجموعه‌ای از تمام اجزای آن‌ها هستند: برای تشویق رشد در محیط کار، باید تعادل در همه جنبه‌های زندگی آنها برقرار شود.

علاوه بر اینکه کارمندان نقش خود را در تیم شما احساس می کنند، می تواند دیدگاهی را در مورد جایگاه آنها در تجارت گسترده تر ایجاد کند، به آنها کمک می کند احساس ارتباط بیشتری داشته باشند و به آنها نشان دهد که چقدر اهمیت دارند.

می‌تواند بر موانع شخصی و رفتارهای تکراری که ممکن است بر کار تأثیر منفی بگذارد، و همچنین راه‌حل‌هایی مانند مدیریت استرس و تکنیک‌های تمدد اعصاب ارائه دهد.

باز هم، این نوع کوچینگ برای دستیابی به نتایج زمان می برد و این احتمال وجود دارد که مشکلات عاطفی عمیق تری ایجاد شود.

مربیگری مستبد

این رویکرد به جای گشودن گفتگو بین رهبر و کارمند، به جای درخواست، به افراد می‌گوید که چه کاری انجام دهند.

مربی خودکامه همیشه کنترل را در دست دارد و برای کمال گرایی و تعالی تلاش می کند، در حالی که برخی ممکن است انتظار داشته باشند که هر بار وظایف خاصی به همین صورت انجام شود.

در نتیجه، کارکنان منضبط و متعهد هستند و ساختاری برای موفقیت دارند – اگرچه با چنین سخت‌گیری در محل، ممکن است احساس خفقان کنند.

مربیگری چشم انداز

این سبک با دادن جهت و راهبردهای روشن برای دستیابی به اهداف و تشویق به تمرکز، کارکنان را تشویق و توانمند می کند.

مانند یک مربی شخصی، این رویکرد مانند یک مشارکت احساس می شود و از عناصر بازخورد، تأمل و گفتگو برای ایجاد انگیزه و تأثیرگذاری بر کارکنان استفاده می کند.

این رویکرد اگرچه فشرده و کوتاه مدت است، اما می‌تواند برای مکان‌های کاری با استرس بالا یا سخت‌افزاری که به نتایج سریع نیاز دارند، به خوبی کار کند و می‌تواند به ویژه در هنگام هدایت تیم‌ها به کار روی پروژه‌های خاص، با ارائه یک برنامه دقیق به آنها مفید باشد.

گروهی از افراد خلاق خلاق در یک دفتر ایده باز در حال طوفان فکری پروژه بعدی خود هستند.-1

چگونه موفقیت آمیز مربیگری کنیم

در بیشتر رویکردهای مربیگری ، گوش دادن به صحبت‌های تیم، استفاده از خلاقیت آن‌ها و استفاده از ایده‌های آن‌ها سودمند است. کارکنان همچنین از احساس اینکه رهبرشان حضور دارد و مایل است با آنها درگیر باشد، سود می برند.

در حالی که برخی از روش ها نتایج فوری دارند، با برخی دیگر، شما برای دراز مدت در آن خواهید بود. گاهی اوقات این بهترین راه برای استفاده حداکثری از تیم است.

همچنین انتخاب رویکرد خود بر اساس نوع تیم یا کارمندی که دارید – به عنوان مثال، باتجربه بودن یا جدید بودن – و یافتن روشی متناسب با فرهنگ شرکت می تواند مفید باشد.

آیا مربیگری نکات منفی دارد؟

مانند همه چیزها، در هر سبک مربیگری نیز نکات مثبت و منفی وجود دارد. به موارد زیر توجه داشته باشید.

  • اهداف ممکن است با یا بدون تایید تیم شما تغییر کنند.
  • با برخی رویکردها (مانند کوچینگ کل نگر) ممکن است مشکلات عاطفی ایجاد کنید.
  • خطر کاهش احساس معنا نسبت به کار وجود دارد.

بهترین راه برای مبارزه با همه اینها حفظ یک خط ارتباطی با تیم یا کارمندان و ایجاد روابط قوی و معنادار است. آنها را با انگیزه نگه دارید و در مورد هر گونه تغییر در اهداف پیش روی خود باشید. برای نشان دادن دانش و تخصص خود آماده باشید، و اگر متوجه شدید که روشی که استفاده می کنید تأثیر درستی ندارد، آماده و مایل باشید که همه چیز را تغییر دهید.

 

در نتیجه

از کل نگر تا اقتدارگرا، همه این سبک های مربیگری بسته به شرکت، پروژه یا خود تیم می توانند موثر باشند. نکته کلیدی این است که بدانید چه زمانی از سبک های مختلف کوچینگ در تجارت استفاده کنید.

البته انواع مختلفی از سبک های مربیگری در مدیریت وجود دارد و همچنین رویکردهای کاملا متفاوتی برای مدیریت وجود دارد که متکی به ذهنیت مربیگری نیست.

موفق ترین رهبران از برخی یا همه آنها استفاده می کنند تا رویکرد خود را تطبیق دهند یا زمانی که موقعیت ایجاب می کند بین سبک ها منعطف می شوند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 9 =