کوچینگ:پیشرو در زمان تغییر-فصل30 کتاب مربی من 

دکتر Atchara Juicharern

کارا آچارا جویچاررن، مدیرعامل گروه AcComm، به عنوان مربی شماره یک در آسیا انتخاب شده است، توسط دکتر مارشال گلداسمیت. او پیشگام در توسعه‌ی فرآیند کوچینگ ساده است که به مدیران کمک می‌کند تا با موفقیت کوچینگ را در فعالیت‌های پیشرو خود ادغام کنند. مدل نوآورانه او، چابکی و تحول مورد نیاز سازمان‌های مدرن را قابل اجرا کرده است.

تغییر، برای نوع بشر یا تجارت، غریبه نیست. در تاریخ ما، از کالسکه اسب به ماشین‌های موتوردار، و امروز به ماشین‌های خودران تغییر کرده‌ایم. فناوری دیجیتال، شیوه‌ی زندگی، ارتباط و همکاری ما را به طور مثبت تغییر داده است.

کتاب کوچینگ مربی من سعید جوی زاده (2)

خود “تغییر” نیز تغییر کرده است. در حالی که جهان ما دائماً تغییرات را تجربه کرده است، سرعت تغییر در حال افزایش است. بازارها، مدل‌های کسب‌وکار و فناوری‌ها، برخلاف آنچه که نسل‌های گذشته شاهد آن بوده‌اند، با سرعتی شتابان در حال تغییر هستند.

در حال حاضر، به دلیل این تغییرات بی‌سابقه و دنیایی از عدم قطعیت و نوسان، محیط کسب‌وکار نیاز به بازتعریف بیشتری دارد؛ تغییر مداوم به نرمال جدید ما تبدیل شده است. به ویژه، پس از بحران بهداشت جهانی، محیط کسب و کار ممکن است بسیار چالش برانگیزتر باشد. تنظیمات کار مجازی، یک چالش رو به رشد برای راه حل‌ها و پیاده‌سازی‌های سریع است.

این سرعت تغییر در جهان، بر رهبران و سازمان‌ها تأثیر می‌گذارد و اغلب بقای آنها را تهدید می‌کند. بسیاری از رهبرانی که من مربی آنها بودم، فاش کرده‌اند که اگرچه هر روز نفس می‌کشند و تغییرات را تجربه می‌کنند، اما کارکنان سازمان‌ها همچنان خواهان امنیت و پایداری هستند. در بهترین حالت، تیم رهبری به سرعت در حال حرکت است، اما بقیه سازمان با اینرسی به حرکت قبلی خود ادامه می‌دهد.

مورد جک، معاون یک شرکت مالی پیشرو است، که من جک را از زمانی که یک مدیر ارشد در یک بخش کوچک بود، سال‌ها می‌شناسم. یک روز دوشنبه صبح، جک با من تماس گرفت و نگرانی‌های خود را در مورد اینرسی تیم و مشکلات در انتقال افراد به خارج از منطقه راحتی از خود بیان کرد. وضعیت او امسال نیز تغییر کرده است، زیرا رئیسش مسئولیت خود را از رهبری یک بخش به دو بخش گسترش داده است. یک دستور کار مهم نیز برای تدریج ترکیب دو بخش در آینده نزدیک اعلام شده است. اعضای تیم، از جک و رئیسش، اطلاعاتی دریافت کرده‌اند که این بخش ترکیبی جدید، به یک محرک کلیدی در تحول دیجیتال متصل خواهد شد. آنها همچنین تصریح کردند، کاهش نیروی کار در دستور کار سازمان قرار نخواهد گرفت. با این وجود، اعضای تیم، احتمالاً انرژی خود را به سمت حفظ موقعیت فعلی خود هدایت می‌کنند تا اینکه برای توسعه توانایی تیم جدید، انرژی خود را به کار گیرند.

کتاب کوچینگ مربی من سعید جوی زاده (2)

جک به دوشقیقه فوری ولی دلیلی برای نگرانی نبودند و هر روز بیشتر و بیشتر به دنبال پاسخی برای مسائل مردم بود. او می‌دانست که سازمان به او وابسته است، امّا نمی‌دانست از کجا شروع کند و چگونه پاسخ بدهد. او به فکر آموزش مدیریت تغییر به تیم خود بود، امّا به سختی به زمان مناسب برای این کار دست یافتند.

سازمان‌ها از رهبران خود انتظار دارند درباره پیشروی خود اطمینان داشته باشند و به تیم‌هایشان احساس هدف و توجه را القا کنند، زیرا تغییر سریع می‌تواند اضطراب و ابهام را به همراه داشته باشد. رهبری در زمان تغییر به یک قابلیت هدایت حیاتی تبدیل شده است.

برای پیشرفت موثر در یک محیط در حال تغییر، نوعی رهبر با ذهن باز، قابلیت تسهیل چابکی تیم، تقویت یادگیری با اعضای تیم و توانایی کوچینگ  لازم است. به عبارت دیگر، به جای فرماندهی و کنترل، رهبران باید درصدی بیشتری از زمان خود را به ارتباط و کوچینگ  بپردازند.

کوچینگ  بهترین روش برای شناخت نیازهای افراد و همچنین همسو کردن اشتیاق افراد با اولویت‌های تجارت است. مهارت‌های کوچینگ  رهبران به طور فزاینده‌ای برای دستیابی به استراتژی‌ها و یادگیری‌های سریع در مورد بازارها شده است.

مکالمه کوچینگ  یک به یک به فرد کمک می‌کند که رکود خود را شکست دهد. با این حال، در محیط تغییرات پیچیده‌تر نیاز به رهبرانی با مهارت‌های پیشرفته تری است تا بتوانند خودشان و تیم را به طور بیشتری هدایت کنند.

کتاب کوچینگ مربی من سعید جوی زاده (2)

در سال 2018، یک مطالعه کوچینگ با بررسی 480 رهبر تایلندی از 28 سازمان صنایع مختلف انجام شد. شصت و شش درصد از رهبران از کوچینگ  یک به یک برای کمک به زیردستان خود برای سازگاری با تغییرات استفاده کردند و 57 درصد از مربیان تیمی برای ایجاد تغییرات استفاده کردند. با این حال، بیشتر آنها به دنبال تمرکز بر کوچینگ  و بهره‌گیری کل تیم بودند. (Juicharern، 2018)

پیشنهادات من

برای کمک به تیم‌ها در سازگاری و توسعه خود در زمان‌های تغییر، رهبران نیاز به مهارت‌ها و ابزارهای بیشتر دارند. این مهارت‌ها باید کاربردی و مرتبط با جهت‌گیری و اجرای استراتژیک آنها باشد. یادگیری با سرعت تجارت امروز باید سریع، در عین حال عمیق و با ارتباط استراتژیک باشد و از خود و سپس از افراد و تیم‌ها شروع می‌شود.

خود پیشرو

در سطح فردی، رهبران باید بتوانند خودشان را تجدید کنند، انعطاف پذیری خود را توسعه دهند و به سرعت با تغییرات سازگار شوند تا در محیطی که ابهام و آشوب فراگیر است، موفق شوند.

هربار که پرواز می‌کنیم، قبل از برخاستن اعلامیه ایمنی را می‌شنویم که ‌می‌گوید: «در صورت کاهش ناگهانی فشار کابین، ماسک‌های اکسیژن از بالای سر ما پایین می‌آیند. اگر با بچه‌های کوچک سفر می‌کنید، لطفاً قبل از کمک به آنها، ماسک خود را بپوشید». این نکته نه تنها در مسیر پرواز، بلکه برای رهبری و زندگی نیز حائز اهمیت است. اگر رهبران نتوانند خودشان را نجات دهند، احتمالاً در نجات دیگران نیز شکست خواهند خورد.

غالباً، ما آن چیزی را که رهبران در جایگاه خود نیاز دارند، نگرفته و به چشم نمی‌آوریم: رهبران نیز برای تغییر چارچوب ذهنی خود به کمک نیاز دارند. سازمان‌ها باید سطح توسعه عمیق‌تری را برای رهبران فراهم آورده و آنها را با مهارت‌ها و ابزارهای کلیدی تجهیز کنند که این افراد را قادر می‌سازد تا در زمان‌های تغییر، انگیزه ایجاد کرده و خودشان را هدایت کنند.

رویکرد از درون به بیرون به رهبران این امکان را می‌دهد که مهارت‌ها و ابزارهای لازم را در نخستین مرحله تجربه کنند. با تجربه این مهارت‌ها، رهبران قادر به بهبود درک و حمایت از اعضای تیم خود خواهند بود تا با سرعت بیشتری با تغییرات سازگار شوند. محمد علی جعفری نیز این فرآیند را از طریق جلسات کوچینگ  اجرایی تجربه کرد. او با پرانرژی بود و بیش از حد آماده بود تا مراحل بعدی را آغاز کند.

افراد پیشرو

این مجموعه شامل مهارت‌هایی است که به رهبران کمک می‌کند تا با استفاده از یک ساختار ساده، مکالمات کوچینگ  پر قدرتی را با هر یک از اعضای تیم انجام دهند. در تمام سطوح، رهبران نیاز دارند که از این مهارت‌ها برای برگزاری مکالماتی که به توسعه نیاز دارند، استفاده کنند. اگر به خوبی انجام شود، احساس انگیزه و توانمندی در اعضای تیم شکل خواهد گرفت و آن‌ها داوطلبانه به جای «تغییر شدن»، بخشی از تغییر خواهند شد.

تیم‌های پیشرو

تیم‌های با عملکرد بالا و چابک با تمرکز بر فهم نیازها و خواسته‌های مشتریان فعلی، از منابع داخلی و نقاط قوت استفاده کرده و به سرعت در پاسخ به محرک‌های خارجی عمل می‌کنند. رهبران برای رهبری مشارکتی و فعال کردن پویایی تیم، نیاز به مهارت‌های پیشرفته دارند. بدون این مهارت‌ها، برخی تیم‌ها ممکن است از طرح‌های تغییر خود جدا شوند. روش بهترین برای توسعه رهبران برای هماهنگی با این مهارت‌ها، استفاده از مسائل تغییر واقعی در جلسات تمرین است. در جلسات کوچینگ  تیم ما، ما به‌ جای تمرین‌های جدید، به بررسی مسائل واقعی پرداختیم و تیم‌‌ها دستیابی به مهارت‌های جدید داشتند، همچنین چشم‌انداز تغییر الهام‌بخشی به آن‌ها ارایه شد.

نتیجه

در پایان سفر مربی گری ما، جک بیان کرد که وقتی به تیم‌ها اجازه می‌دهیم تا پاسخ‌ها خودشان را ارائه دهند و یک طرح مشترک را به دست آورند، احساس مالکیت قوی تری به آنها دست می‌دهد. با استفاده از روش مشارکتی، جک به رهبری تیم هایش می‌پردازد و از همه مهمتر، خود را در نقش جدیدش سازنده تر و انعطاف پذیرتر ارائه می‌دهد.

توسعه رهبری نیز تغییرات خاصی را مستلزم می‌کند. رهبران در همه سطوح با نیاز به قابلیت‌های جدیدی روبه رو می‌شوند تا همیشه خود و دیگران، از جمله تیم‌ها را در زمان تغییر هدایت کنند. فرایند توسعه باید چالش ها، استراتژی‌ها و عملیات واقعی آنها را در بر بگیرد و به صورت همزمان مورد یادگیری و رهبری قرار دهد. داشتن ارتباط قوی با فرایند، در حفظ قابلیت‌های سازمان برای مدت آینده کمک شایانی به ما می‌کند، تا با تغییراتی که قریب الوقوع هستند سازگاری پیدا کنیم.

مشق شب و ورزش

سوالات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا بررسی کنید که آیا رهبران یا رهبر تیم سازمان شما برای توسعه قابلیت رهبری جدید نیاز به حمایت دارند تا بتوانند در زمان تغییر رهبری کنند:

–آیا تیم شما با شتاب بی سابقه تغییر مواجه است؟

– چگونه خود را در این محیط تغییر مداوم هدایت می‌کنید؟

– چگونه تیم خود را هدایت می‌کنید؟

– آیا برای رهبری تیم خود با سرعت تغییر به مهارت‌های جدیدی نیاز دارید؟

– آیا تیم شما هرج و مرج یا اینرسی را تجربه می‌کند؟

– به چه فرآیندها یا ساختارهایی نیاز دارید تا تیم‌هایی را هدایت کنید که پایدار و در عین حال چابک و انعطاف پذیر در مورد تغییر هستند؟

سازمان‌هایی با رهبران قوی که قدرت تغییر را پیش‌بینی می‌کنند و از آن استفاده می‌کنند، برندگان فردا خواهند بود.

کتاب کوچینگ مربی من سعید جوی زاده (2)

درباره دکتر سعید جوی زاده مترجم کتاب مربی من و مدیر مرکز کوچینگ ایران

دکتر سعید جوی زاده یکی از برجسته‌ترین مترجمان کتاب‌های کوچینگ در ایران است. او یک کوچ بین‌المللی است و به عنوان یک تربیت کننده و مشاور، تلاش می‌کند تا افراد را به سوی موفقیت و رشد شخصی و حرفه‌ای هدایت کند. دکتر سعید جوی زاده تخصص خود را در حوزه کوچینگ و توسعه فردی پیدا کرده است و به تدریس و ارائه آموزش‌های متنوع در این زمینه می‌پردازد.او نویسنده و مترجم برجسته‌ای است و تعدادی از کتاب‌های موفق کوچینگ را به زبان فارسی ترجمه کرده است. برخی از کتاب‌های ترجمه شده توسط دکتر سعید جوی زاده عبارتند از “کوچینگ مدیران”، “نقشه راه کوچینگ”، “کوچینگ روانشناسی”، “کوچینگ نوین تاثیرگذاری” و “کوچینگ عملکرد” و غیره. این کتاب‌ها به عنوان منابعی معتبر و قابل اعتماد در حوزه کوچینگ شناخته شده‌اند و به افرادی که به دنبال توسعه فردی و حرفه‌ای هستند، کمک می‌کنند.دکتر سعید جوی زاده به شدت آرزو دارد تا همه انسان‌ها زندگی‌ای داشته باشند که تفکر را در آن تجربه کنند. او اعتقاد دارد که تفکر و نگرش مثبت و سازنده می‌تواند به شکل قابل توجهی بر روی زندگی افراد تأثیر بگذارد و آن‌ها را به سمت رسیدن به هدف‌هایشان هدایت کند.دکتر سعید جوی زاده با تجربه و دانش خود در حوزه کوچینگ و توسعه فردی، به عنوان یک منبع الهام‌بخش برای افرادی که به دنبال رشد و پیشرفت هستند، شناخته می‌شود. او با ارائه خدمات کوچینگ، آموزش‌ها و کتاب‌هایش، به دنبال ارتقای کیفیت زندگی و عملکرد افراد است و به امید بهبود جامعه و جهان به فعالیت می‌پردازد.

دکتر سعید جوی زاده

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + شانزده =