کوچینگ  یک مشتری اجرایی خارج از مدیریت خرد-فصل23 کتاب مربی من 

تام کولدیتز

تام کولدیتز، مدیر موسسه Doerr، به عنوان مربی جدید رهبران دانشگاه رایس منتخب شده است، که توسط انجمن مربیان رهبری به عنوان دانشگاه برتر معرفی شده است. یک ژنرال بازنشسته ارتش که دارای مدرک دکترا است، جایزه وارن بنیس را برای برتری در رهبری در سال 2017 دریافت کرد و به مدت ۳ سال در زمره ۲۵ مربی برتر جهانی قرار گرفت.

مشتری مورد علاقه من، رایلی (نام واقعی آنها نیست)، نقش رهبری بسیار چالش برانگیزی دارد. این سیاستمدار، توسط یک پایگاه رای دهنده ۵ میلیون نفری انتخاب شده و با تشویق تجارت ۴۴۰۰۰۰ تاجر، مسئولیت کامل مدیریت اضطراری در منطقه جغرافیایی به وسعت رود آیلند را دارد. آنها دارای ساختار کارمند ۲۲۰۰۰ می‌باشد و دارای بودجه بیش از ۵ میلیارد دلار هستند. دسترسی استراتژیک آنها به جز تعداد بسیار کمی از مدیران عامل جهانی فراتر است. مجموع مسئولیت اقتصادی و سیاسی آنها، تقریباً مشابه نخست وزیر نیوزلند است.

علیرغم چنین مسئولیت سنگینی، این نقش رهبری اولین نقش رایلی بود، که از نظر آکادمیک پیشینه سنگینی در سیاست عمومی و قانون داشت. آنها، که مشتاق مربی شدن بودند، چند ماهی از این نقش گذشته بودند که مصاحبه مان را انجام دادیم و من قبول کردم مربی آنها شوم. رایلی دو چیز داشت که تصمیم من را برای همکاری با آنها تقویت کرد. اولاً، آنها با شور و اشتیاق هدف را هدایت می‌کردند، بدون هیچ انگیزه‌ای غیر از مشارکت و نمایندگی تا حد امکان از شهروندان – صرف نظر از حزب سیاسی. آنها هیچ آرزوی سیاسی درازمدت آشکار نداشتند، هیچ علاقه تجاری نداشتند، و هیچ رابطه عشقی با قدرت نداشتند. ثانیاً، آنها واقعاً به من کمک خواستند، بدون هیچ نشانه‌ای از تکبر، فرض یا تردید. من رایلی را ۱۰۰٪ معتبر و ۱۰۰٪ کوچینگ  یافتم. یکی از حقایق مارشال گلداسمیت مطرح شد که راز یک مربی عالی انتخاب کردن مشتریان عالی است. این یک مشتری عالی است.

کتاب کوچینگ مربی من سعید جوی زاده (2)

این موضوع در مورد این نوع مشتری – مسئولیت اجرایی درخشان، بی تجربه و استراتژیک – قابل پیش بینی بود. رایلی، سعی کرد خیلی خیلی سریع انجام دهد. پس از انتقال از نقش فولکس واگن به نقش فراری، آنها پای سنگینی داشتند. لاستیک می‌سوخت! کارکنان قبلاً در حال سوختن بودند. مشتری من (مجرد، بدون بچه) هرگز کار را متوقف نکرد، بنابراین کارکنان نیز هرگز متوقف نشدند. عقل مشتری من بسیار جلوتر از کارکنان بود، و بنابراین آنها تمایل داشتند که به شدت درگیر جزئیات برنامه ریزی باشند، راهنمایی بیش از حد، اطلاعات بیش از حد، مطالبات بیش از حد، و جزئیات بیش از حد: بیش از حد، بیش از حد، بیش از حد. . مشتری رهبر من، کم تجربه‌ترین فرد تیم بود و در عین حال دستور دهنده‌ترین فرد بود. مشتری من باید سرعت عملیات را اصلاح می‌کرد یا خود را در شورش یک تیم متعهد و وفادار می‌دید.

اولین پیشنهاد من این بود که اطلاعاتی از تیم بگیریم. من با ده مدیر کارمند، هر کدام حدود ۲۰ دقیقه مصاحبه کردم. من فقط پنج سوال پرسیدم:

  1. نقاط قوت رهبر چیست؟
  2. چالش‌های رهبر چیست؟
  3. چه زمانی رهبر در بهترین حالت خود قرار دارد؟
  4. رهبر چه زمانی در بدترین حالت خود قرار دارد؟
  5. اگر شما به جای مربی، راهنما یا مشاور رهبر بودید، چه توصیه‌ای به آنها داشتید؟

در مصاحبه‌ها مسائلی مطرح شد که در ادامه در این متن شرح داده خواهد شد. همانطور که در بسیاری از تکنیک‌های مشابه رخ می‌دهد، در اینجا نیز دو موضوع کلیدی وجود دارد، یعنی سرعت عمل و مدیریت بیش از حد توسط یک مدیر اجرایی استراتژیک، که تکرار و همگرایی در این باره مطرح شدند.

در حین ارائه اطلاعات ناشناس به مشتری، به وضوح برآشفت که آنها هم در سرعت تغییرات و هم در سطح جزئیات موضوعی اندکی مشکل دارند. بنابراین، برای رفع این مشکل، روشی خاص ارائه شد که به نیروی کار اجازه میدهد به صورت خلاقانه، تفکر و عمل کنند.

یکی دیگر از راه‌حل‌ها برای حل مسائل، آموزش رایلی در بیانیه‌های قصد ارتباط است. بیانیه قصد، خلاصه‌ای مختصر از راهنمایی است که تفسیر خلاقانه را از روی کارمندان نمی‌گیرد. به این ترتیب، اظهاراتی که بدون جزئیات زیادی انجام می‌شوند، نه تنها قدرت خلاقیت کارمندان را افزایش می‌دهد، بلکه ابتکار و عملکرد آنها را تقویت می‌کند.

کتاب کوچینگ مربی من سعید جوی زاده (2)

بیانیه قصد شامل چهار بخش است:

  • هدف: “چرا” چرا این پروژه، طرح، ابتکار یا سازمان را انجام می‌دهیم؟
  • روش: هر کار مورد نیاز غیر قابل مذاکره را مشخص کنید. فقط مهم ترین کارها را شامل شود. در این مرحله زیاده روی نکنید.
  • خطر: مشخص کنید که مایل به پذیره نویسی بدون اجازه شما هستید. ریسک سرمایه؟ خطر از دست دادن مشتری؟ همچنین هر گونه نتیجه یا اقدامی را که نمی‌خواهید اتفاق بیفتد، درج کنید.
  • وضعیت نهایی: به این سوال پاسخ دهید که «اگر ما در رسیدن به هدف شما موفق باشیم، نتیجه چگونه خواهد بود؟ موفقیت چگونه خواهد بود؟»

هدف باید به گونه‌ای باشد که به صورت طرحی مشخص نیاید و یک پاراگراف کافیست تا مشخصات مورد نیاز کارمندان مشتری تعریف شود. سایر ایده‌ها و اقدامات باید توسط کارمندان انجام شود. من از مشتری خود خواستم درباره هر اقدامی که در حال انجام آن است، بیانیه‌ای بنویسد که در آینده می‌توان از آن استفاده کرد. این روش جای جلسات طولانی برای پوشش دادن جزئیات با کارکنان را از بین برد. این روش به برطرف کردن مسائل رایلی کمک کرد. این روش به من کمک کرد تا اجرای استراتژیک رهبری را بیاموزم و با کوچینگ  از مشتریان، آموزش دادم که فقط در صورت نیاز اظهارات قصد بنویسند. با این روش ما ارزش‌های بیشتری به هر بیانیه دادیم و در مدت کوتاهی، مشتریان بهبود پیدا کردند. با کوچینگ  افراد، آنها می‌توانند اطلاعات رئیس شان را در یک بیانیه رسانه شفاهی یا تلفنی ترتیب دهند و با نوشتن بیانیه قصد، بازخورد دقیق‌تری دریافت کنند. به خودتان امتحان کنید. یک بیانیه قصد را برای پروژه خود بنویسید و با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید و از آنها بپرسید که آیا متوجه هدف شما شدند یا نه. هدایت کردن فراتر از مدیریت دستوری به رهبری واقعی دورانجامیده و این باعث خواهد شد که مشتریان با انگیزه به شما دست دهند.

کتاب کوچینگ مربی من سعید جوی زاده (2)

درباره دکتر سعید جوی زاده مترجم کتاب مربی من و مدیر مرکز کوچینگ ایران

دکتر سعید جوی زاده یکی از برجسته‌ترین مترجمان کتاب‌های کوچینگ در ایران است. او یک کوچ بین‌المللی است و به عنوان یک تربیت کننده و مشاور، تلاش می‌کند تا افراد را به سوی موفقیت و رشد شخصی و حرفه‌ای هدایت کند. دکتر سعید جوی زاده تخصص خود را در حوزه کوچینگ و توسعه فردی پیدا کرده است و به تدریس و ارائه آموزش‌های متنوع در این زمینه می‌پردازد.او نویسنده و مترجم برجسته‌ای است و تعدادی از کتاب‌های موفق کوچینگ را به زبان فارسی ترجمه کرده است. برخی از کتاب‌های ترجمه شده توسط دکتر سعید جوی زاده عبارتند از “کوچینگ مدیران”، “نقشه راه کوچینگ”، “کوچینگ روانشناسی”، “کوچینگ نوین تاثیرگذاری” و “کوچینگ عملکرد” و غیره. این کتاب‌ها به عنوان منابعی معتبر و قابل اعتماد در حوزه کوچینگ شناخته شده‌اند و به افرادی که به دنبال توسعه فردی و حرفه‌ای هستند، کمک می‌کنند.دکتر سعید جوی زاده به شدت آرزو دارد تا همه انسان‌ها زندگی‌ای داشته باشند که تفکر را در آن تجربه کنند. او اعتقاد دارد که تفکر و نگرش مثبت و سازنده می‌تواند به شکل قابل توجهی بر روی زندگی افراد تأثیر بگذارد و آن‌ها را به سمت رسیدن به هدف‌هایشان هدایت کند.دکتر سعید جوی زاده با تجربه و دانش خود در حوزه کوچینگ و توسعه فردی، به عنوان یک منبع الهام‌بخش برای افرادی که به دنبال رشد و پیشرفت هستند، شناخته می‌شود. او با ارائه خدمات کوچینگ، آموزش‌ها و کتاب‌هایش، به دنبال ارتقای کیفیت زندگی و عملکرد افراد است و به امید بهبود جامعه و جهان به فعالیت می‌پردازد.

دکتر سعید جوی زاده

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =