تمرکز بیش از حد

Hyperfocus توسط Chris Bailey یک منبع عالی برای افرادی است که با چالش های مرتبط با تمرکز دست و پنجه نرم می کنند. این کتاب بینش های جامعی در مورد بهره وری ارائه می دهد و با اجرای آموزه های آن، خوانندگان می توانند یاد بگیرند که با تلاش کمتر به چیزهای بیشتری دست پیدا کنند و زمان خود را به نحو احسن مدیریت کنند.

ما کتاب “Hyperfocus” نوشته کریس بیلی را بررسی خواهیم کرد، منبعی عالی برای افرادی که با چالش های مرتبط با تمرکز دست و پنجه نرم می کنند.

این کتاب بینش های جامعی در مورد بهره وری ارائه می دهد و با اجرای آموزه های آن، خوانندگان می توانند یاد بگیرند که با تلاش کمتر به چیزهای بیشتری دست پیدا کنند و زمان خود را به نحو احسن مدیریت کنند. این خلاصه در پنج بخش سازماندهی شده است و خواندن کامل آن برای درک کامل مفهوم بسیار مهم است. شروع کنیم.

1. چهار نوع کار 

مدیریت توجه شما با انتخاب محتوا برای مشاهده در نتفلیکس قابل مقایسه است. وقتی به وب‌سایت دسترسی پیدا می‌کنید، صفحه اصلی به شما نمایش داده می‌شود که تعداد محدودی از نمایش‌های موجود را به نمایش می‌گذارد.

این صفحه اصلی نقطه ای را نشان می دهد که مسیر پیش رو با گزینه های متعدد منشعب می شود. هر مسیر در نتفلیکس می‌تواند پاسخ‌های متفاوتی از جمله سرگرمی، آموزش یا رضایت را به دنبال داشته باشد.

تمرکز بیش از حد

تصمیم گیری در مورد اینکه کجا توجه خود را متمرکز کنیم، گزینه ها و مسیرهای متعددی را در اختیار ما قرار می دهد. با این حال، تعداد زیادی از امکانات در محیط خارجی ما می تواند بسیار زیاد باشد. بنابراین، انتخاب مهم‌ترین شی برای جلب توجه و حفظ آن تمرکز در طول روز بسیار مهم است. این تصمیم می تواند پیامدهای قابل توجهی برای بهره وری و دستاوردهای ما داشته باشد.

در این زمینه می توان کار را به چهار نوع کار ضروری، کار غیرضروری، کار حواس پرتی و کار هدفمند طبقه بندی کرد. کار ضروری به وظایف غیرجذاب اما سازنده مانند شرکت در جلسات تیم یا تماس های بودجه اشاره دارد. انجام این وظایف اغلب مستلزم فشار آوردن به خود برای انجام آنهاست.

از سوی دیگر، کارهای غیرضروری شامل کارهای غیرمولد و غیرجذابی مانند مرتب کردن مجدد کاغذها روی میز یا فایل های کامپیوتری است. درگیر شدن در چنین وظایفی ما را مشغول نگه می دارد اما به موفقیت منجر نمی شود. می توان آن را نوعی تنبلی دانست که مانع بهره وری ما می شود.

کار حواس پرتی به کارهای حیاتی اما غیرمولد، مانند پیمایش در رسانه های اجتماعی یا مرور وب سایت های خبری اشاره دارد. مدیریت موثر توجهمان می تواند به ما کمک کند تا زمان خود را برای چنین حواس پرتی کاهش دهیم. در نهایت، کار هدفمند شامل وظایفی است که با اهداف و ارزش‌های ما هماهنگ است و به رشد و توسعه شخصی ما کمک می‌کند.

تصمیم گیری برای اینکه توجه خود را به کجا معطوف کنیم می تواند به طور قابل توجهی بر بهره وری و دستاوردهای ما تأثیر بگذارد. طبقه بندی کار به دسته های ضروری، غیر ضروری، حواس پرتی و هدفمند به ما این امکان را می دهد که وظایف خود را اولویت بندی کنیم و توجه خود را به طور موثرتری مدیریت کنیم.

کار هدفمند شامل:

  • وظایفی که ما بر روی زمین قرار گرفته ایم تا انجام دهیم.
  • مشاغلی که در حین انجام آنها بیشتر درگیر آنها هستیم.
  • ماموریتی که با آن بیشترین تأثیر را می گذاریم.

وظایفی که در دسته کارهای هدفمند قرار می گیرند معمولاً به تلاش شناختی بیشتری نیاز دارند و ما اغلب در انجام آنها مهارت بیشتری داریم. برای مثال، مهم ترین وظیفه هدفمند یک بازیگر ممکن است شامل تمرین و اجرا باشد، در حالی که وظایف مورد نظر مشاور مالی می تواند سرمایه گذاری و ملاقات با مشتریان باشد.

این برای تمرکز در درجه اول بر روی کارهای ضروری و هدفمند برای افزایش بهره وری ایده آل است. یکی از راه‌های رسیدن به این هدف، تقسیم وظایف کاری به چهار دسته‌ای است که در بالا ذکر شد، که می‌تواند به آگاهی نسبت به آنچه در کار ما ضروری است کمک کند. این فعالیت ساده می‌تواند با کمک به ما در اولویت‌بندی وظایف و تمرکز بر آنچه واقعاً مهم است، بهره‌وری را به‌طور قابل توجهی بهبود بخشد.

2. محدودیت های توجه شما 

(الف) “فضای توجه” به ظرفیت ذهنی برای تمرکز و پردازش اطلاعات در هر لحظه اشاره دارد. این اصطلاحی است که برای توصیف مقدار فضایی در حافظه کوتاه مدت ما استفاده می شود که همه چیزهایی را که در حال حاضر از آن آگاه هستیم در خود جای می دهد. مانند رم کامپیوتر، فضای توجه ما به ما اجازه می دهد تا با اطلاعاتی که روی آن تمرکز می کنیم کار کنیم و فعالانه آن را حفظ کنیم.

(ب) وظایف روزانه ما را می توان به عادات و وظایف پیچیده طبقه بندی کرد. عادات، اعمال تکراری هستند که می‌توانیم با کمترین فضای توجه، آن‌ها را به نحو احسن انجام دهیم، در حالی که کارهای پیچیده برای انجام درست به تمرکز اختصاصی نیاز دارند. اگرچه کارشناسان استدلال می کنند که انجام چند کار غیرممکن است، اما برای عادت ها معتبر است. برای مثال، می‌توانیم در حین گوش دادن به یک کتاب صوتی راه برویم، نفس بکشیم، و آدامس حباب‌دار بجویم، بدون اینکه کیفیت اعمالمان به خطر بیفتد. بنابراین، کارهایی که به خوبی با عادات همراه هستند، می‌توانند بدون تأثیر بر کیفیت آن‌ها، چند کار را انجام دهند، در حالی که کارهای پیچیده برای انجام موفقیت‌آمیز نیازمند توجه بی‌نظیر ما هستند.

خلاصه بیش از حد تمرکز

(ج) قدرت توجه متمرکز

وقتی توجه خود را روی یک کار متمرکز می کنیم، ذهن آگاهی را تمرین می کنیم. ذهن آگاهی ابزار قدرتمندی است که به ما کمک می‌کند در لحظه حاضر بمانیم و روی کار در حال انجام تمرکز کنیم. با تمرکز بر یک چیز، می‌توانیم به وضعیتی از جریان دست یابیم، حالتی ذهنی که در آن به طور کامل در کاری که انجام می‌دهیم غرق شویم.

توجه متمرکز نیز کلید بهره وری است. تمرکز روی یک کار باعث می شود ما آن را سریع و دقیق انجام دهیم. از سوی دیگر، زمانی که سعی می کنیم چندین کار را همزمان انجام دهیم، ممکن است در نهایت دچار اشتباهاتی شویم که رفع آنها حتی بیشتر طول می کشد.

برای مهار قدرت توجه متمرکز، حذف عوامل حواس پرتی ضروری است. اعلان‌ها را در تلفن یا رایانه خود خاموش کنید، برگه‌ها یا برنامه‌های غیرضروری را ببندید و به دیگران اطلاع دهید که برای کار به زمان بی‌وقفه نیاز دارید.

در نتیجه، توجه یک منبع محدود است و استفاده عاقلانه از آن بسیار مهم است. با درک فضای توجه خود، انتخاب وظایفی که به خوبی جفت می شوند، اجتناب از اضافه بار توجه، و استفاده از قدرت توجه متمرکز، می توانیم از منابع ذهنی خود نهایت استفاده را ببریم و به اهداف خود برسیم.

3. قدرت Hyperfocus 

هایپرفوکوس چیست؟ 

آیا تا به حال یک روز کاری فوق العاده پربار داشته اید که در آن کارهای زیادی انجام داده اید؟ اگر چنین است، احتمالاً به این دلیل است که روی یک کار تمرکز کرده‌اید و از حواس‌پرتی‌هایی که می‌تواند شما را از آن کار دور کند اجتناب کرده‌اید. وقتی حواس‌تان پرت می‌شد، می‌توانید به سرعت دوباره تمرکز کنید، و روی کاری کار می‌کردید که نه آسان بود و نه سخت. این حالت بهره وری به عنوان Hyperfocus شناخته می شود که شامل غوطه ور شدن کامل در کار شما و اجازه دادن به اشیاء کمتری به فضای توجه شما می شود.

برای رسیدن به تمرکز بیش از حد، باید چهار مرحله را طی کنید که شروع به تمرکز می کنید. اولین قدم این است که یک موضوع مورد توجه سازنده یا معنادار را انتخاب کنید. انتخاب یک کار ارزشمند برای به حداکثر رساندن بهره وری اقدامات شما ضروری است.

مرحله دوم شامل از بین بردن تا حد امکان حواس پرتی است. حواس پرتی ها می توانند شما را از Hyperfocus خارج کنند و بهره وری شما را کاهش دهند، بنابراین بسیار مهم است که آنها را تا حد امکان به حداقل برسانید.

هنگامی که عوامل حواس پرتی را حذف کردید، می توانید به مرحله سوم بروید، که شامل تمرکز بر موضوع مورد توجه شماست. این مستلزم این است که تمام توجه و انرژی خود را به کار اختصاص دهید و به شما امکان می دهد وارد Hyperfocus شوید.

در نهایت، مرحله چهارم شامل بازگرداندن مداوم تمرکز شما به آن موضوع مورد توجه است. این مهم است زیرا ذهن شما ممکن است به طور طبیعی سرگردان باشد، اما برای حفظ هایپرفوکوس و به حداکثر رساندن بهره وری باید سریعاً دوباره تمرکز کنید.

مرحله 1. تعیین هدف برای چیزی که قصد دارید روی آن تمرکز کنید، مهم ترین مرحله برای ورود به Hyperfocus است. هر چه کار سازنده تر و معنادارتر باشد، اقدامات شما سازنده تر و معنادارتر می شود. با دنبال کردن این چهار مرحله و تعیین یک هدف واضح، می توانید به Hyperfocus دست پیدا کنید و کارهای زیادی را به سرعت انجام دهید.

کتاب Hyperfocus

مرحله 2. گام دوم برای دستیابی به هایپرفوکوس، به حداقل رساندن حواس پرتی های داخلی و خارجی تا حد امکان است. حواس‌پرتی‌ها می‌توانند برای ما جذاب باشند، زیرا می‌توانند جالب‌تر از کاری باشند که روی آن کار می‌کنیم. با این حال، مقابله با عوامل حواس پرتی آسان تر است. هنگامی که آنها رخ می دهند، بازیابی تمرکز می تواند چالش برانگیز باشد.

مرحله 3. مرحله سوم در دستیابی به تمرکز بیش از حد، تمرکز بر روی موضوع مورد توجه ما برای یک دوره مشخص است. این شامل اختصاص زمان مشخصی به شیئی است که می خواهیم روی آن تمرکز کنیم و متعهد به تمرکز بر روی آن در طول آن زمان است.

مرحله 4. چهارمین و آخرین مرحله برای دستیابی به تمرکز بیش از حد، هدایت مجدد توجه ما به موضوع اصلی توجه زمانی است که ذهن ما ناگزیر سرگردان است.

بنابراین، چگونه می توانیم شی مورد توجه را برای ورود به حالت Hyperfocus انتخاب کنیم؟ در اینجا سه ​​رویکرد برای ایجاد مقاصد قدرتمند وجود دارد.

(1) قانون سه

قانون سه به معنای انتخاب سه چیز است که می خواهید تا پایان هر روز کامل کنید. این سه نیت باید برای حیاتی ترین کارهای روزانه در نظر گرفته شود.

(2) وظایف بعدی را اولویت بندی کنید

اگر عادت دارید فهرستی از کارها را انجام دهید، تأثیر هر کار را در نظر بگیرید. چگونه انجام هر کار، جهان، کار یا زندگی شما را تغییر می دهد؟

(3) زنگ آگاهی ساعتی

در حالی که تعیین سه هدف روزانه و اولویت‌بندی وظایف بعدی مفید است، چگونه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که در هر لحظه در کار خود قصد دارید؟ یک تایمر ساعتی را روی تلفن خود یا دستگاه دیگری تنظیم کنید که به شما یادآوری کند از خود بپرسید:

آیا وقتی صدای زنگ آگاهی به صدا درآمد، ذهنم سرگردان بود؟

آیا من روی یک کار سازنده متمرکز هستم؟ اگر چنین است، چه مدت است که روی آن تمرکز کرده ام؟

توجه من چقدر فضا دارد؟ یعنی در حین کار چه فعالیت های دیگری انجام می دهم؟

اکنون که می‌دانیم چگونه اهداف را تنظیم کنیم، بیایید در مورد برخورد با عوامل حواس‌پرتی در حالت Hyperfocus بحث کنیم.

4. رام کردن حواس پرتی 

در بخش قبل، دو نوع وظایف کاری را مورد بحث قرار دادیم: وظایف مولد که در خدمت هدف هستند و وظایف غیرمولد که مانع یا منحرف کننده هستند. حال، بیایید توجه خود را به وظایف غیرمولد معطوف کنیم و آنها را بر اساس اینکه آیا می توانیم آنها را مدیریت کنیم و اینکه آنها را لذت بخش یا آزاردهنده می دانیم طبقه بندی کنیم.

انگلیسی هایپرفوکوس

در بخش قبل، انواع مختلف حواس پرتی و نحوه کنترل آنها را مورد بحث قرار دادیم. می‌توانیم حواس‌پرتی‌ها را بر اساس اینکه آیا می‌توانیم آنها را کنترل کنیم و اینکه آنها را آزاردهنده یا لذت‌بخش می‌دانیم، دسته‌بندی کنیم. بیشتر حواس پرتی ها در دسته مواردی قرار می گیرند که می توانیم کنترل کنیم. به عنوان مثال، می‌توانیم حواس‌پرتی‌های ناشی از اینترنت را حذف کنیم تا بتوانیم روی کارهای ضروری خود تمرکز کنیم. در اینجا چند پیشنهاد برای کمک به ایجاد محیطی بدون حواس پرتی وجود دارد:

ابتدا می توانید گوشی خود را در حالت «مزاحم نشوید» قرار دهید و آن را در اتاق دیگری نگه دارید تا از بررسی آن جلوگیری کنید. مطالعات نشان داده است که وقتی حواس پرتی حدود 20 ثانیه فاصله دارد، فاصله کافی را برای ما فراهم می کند تا قربانی آن نشویم و تکانه های خود را بهتر کنترل کنیم. دوم، زمانی که وقفه‌های کوچکی دارید، سعی کنید از آن‌ها برای انعکاس اعمال خود و نحوه بهبود زندگی خود به جای اینکه روی تلفن هوشمند خود ضربه بزنید، استفاده کنید.

سوم، می توانید از حالت هواپیما برای جلوگیری از حواس پرتی در حین کار بر روی کارهای ضروری یا نوشیدن قهوه با کسی استفاده کنید. چهارم، می‌توانید یک پوشه «بی‌ذهن» در تلفن خود ایجاد کنید تا برنامه‌های حواس‌پرتی خود را در خود جای دهید. نام پوشه به شما یادآوری می کند که می خواهید حواس خود را پرت کنید. در نهایت، می‌توانید اندازه فضای توجه خود را که با معیاری به نام «ظرفیت حافظه کاری» تعیین می‌شود، گسترش دهید.

هرچه ظرفیت حافظه کاری شما بیشتر باشد، اطلاعات بیشتری را می توانید به طور همزمان در ذهن خود نگه دارید و به طور موثرتری می توانید کارهای پیچیده را پردازش کنید. گسترش فضای توجه شما فواید زیادی دارد، مانند بازگشت سریع به مسیر پس از پرت شدن ذهن یا پرت شدن حواس‌تان. یکی از تمرین های ثابت شده برای افزایش ظرفیت حافظه کاری مدیتیشن است. مدیتیشن تنفس شامل مشاهده ویژگی های نفس شما است، مانند اینکه از کدام طرف می آید. هنگامی که ذهن شما سرگردان است، به جزئیات نفس خود باز می گردید، که کنترل شما را بر توجه شما افزایش می دهد.

مدیتیشن تنها ابزاری برای گسترش فضای توجه شما نیست. تمرین تمرکز حواس یکی دیگر از راه های اثبات شده است. ذهن آگاهی شامل آگاهی از آنچه ذهن شما را پر کرده است. شما می توانید با حضور عمدی برای یک یا دو دقیقه در حین انجام یک کار روزانه که توجه کامل شما را از بین نمی برد، مانند دوش گرفتن، تمرکز حواس را تمرین کنید.

با پیروی از این عادات، می توانید به ارتفاعات زیادی در توانایی خود در تمرکز بیش از حد و انجام مهمترین وظایف خود دست یابید.

بررسی کتاب Hyperfocus

به‌عنوان خواننده کتاب Hyperfocus نوشته کریس بیلی، این کتاب را راهنمای عملی و باورنکردنی برای بهبود بهره‌وری و تمرکز در دنیای پرشتاب امروزی یافتم. رویکرد مبتنی بر تحقیق بیلی برای تسلط بر مدیریت توجه، ابزارها و تکنیک های ارزشمندی را برای کمک به خوانندگان فراهم می کند تا هوشمندتر کار کنند و به دستاوردهای بیشتری دست یابند.

این کتاب به بررسی مفهوم هایپرفوکوس می پردازد، حالتی از تمرکز بالا که به ما امکان می دهد در یک کار غوطه ور شویم و بهره وری خود را به طور کامل به حداکثر برسانیم. بیلی علم پشت هایپرفوکوس را توضیح می دهد و استراتژی های عملی برای ورود به این حالت و حفظ آن برای دوره های طولانی ارائه می دهد.

یکی از با ارزش ترین جنبه های Hyperfocus تاکید آن بر متعادل کردن کار متمرکز با استراحت و آرامش عمدی است. با مدیریت مؤثر توجه خود، می توانیم خلاقیت خود را افزایش دهیم، استرس را کاهش دهیم و در نهایت زندگی رضایت بخشی تری داشته باشیم.

بیلی در سراسر کتاب نکات و تمرین‌هایی را برای کمک به خوانندگان برای توسعه مهارت‌های مدیریت توجه به اشتراک می‌گذارد. همانطور که این استراتژی ها را اجرا کردم، متوجه بهبود قابل توجهی در بهره وری، تمرکز و رفاه کلی خود شدم.

در نتیجه، Hyperfocus برای هر کسی که به دنبال افزایش بهره‌وری و کنترل توجه خود در دنیایی مملو از حواس‌پرتی است، ضروری است. بینش های مبتنی بر تحقیق و توصیه های عملی کریس بیلی این پتانسیل را دارد که شیوه کار و زندگی ما را تغییر دهد و منجر به موفقیت و رضایت بیشتر شود.

خلاصه‌های ما نیز در تمام پلتفرم‌های پادکست با نام “Kitabein” موجود است که اخیراً جایزه بهترین پادکست آموزشی هند را دریافت کرده است .

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =