ما هدف و فرآیند شایستگی مبتنی بر کاملاً جامع را بررسی کرده‌ایم، اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که جالب است بررسی کنیم که چگونه ارزیابی مبتنی بر شایستگی می‌تواند به فرآیند سازمانی مرتبط شود و چگونه می‌تواند بر روش‌های سنتی تأثیر بگذارد.

اجازه دهید با مرحله شروع چرخه زندگی کارکنان در یک سازمان، فرآیند انتخاب و استخدام شروع کنیم. ارزیابی مبتنی بر شایستگی از یک نامزد برای یک پروفایل شغلی خاص به جای تصمیمی که بر اساس احساس درونی یا غرایز باشد، منجر به یک تصمیم عینی می شود. شایستگی ها همچنین اطلاعاتی را در مورد تناسب سازمانی داوطلب و همچنین در مورد تنوع مهارت ها، دانش و استعدادهای وی ارائه می دهد که می تواند به طور متنوع توسط سازمان مورد استفاده قرار گیرد.

در مرحله بعد، ارزیابی عملکرد که یکی دیگر از فرآیندهای مهم برای یک سازمان است، ارزیابی مبتنی بر شایستگی به شفافیت و اعتبار فرآیند می بخشد. در غیاب معیارهای مشخص و مشخصی که عملکرد بر اساس آن ارزیابی می شود، کل فرآیند ارزیابی توسط کارکنان غیرمنصفانه و غیرشفاف تلقی می شود.

شایستگی‌ها و متعاقباً ارزیابی‌های مبتنی بر آن‌ها تضمین می‌کند که یک کارمند بر اساس معیارهای مرتبط و کاربردی با شغلش ارزیابی می‌شود و او از این معیارها آگاه است، که نه تنها به آنها احساس شفافیت، بلکه توانمندسازی نیز می‌دهد .

ابتکارات آموزشی و توسعه سازمان نیز برای رفع نیازهای استراتژیک کسب و کار با اجرای شایستگی‌ها و ارزیابی‌های مبتنی بر آن‌ها همسو می‌شود. شایستگی ها تصویر روشنی از نیازهای سازمانی از سطح مهارت ها و تخصص مورد نیاز یک کادر مدیریتی خاص را ارائه می دهند و ارزیابی ها اطلاعاتی را در مورد خلاها ارائه می دهند. این اطلاعات بیشتر به درک مجموعه استعدادهای سازمان کمک می کند و در چه زمینه هایی مهارت ها و تخصص ها باید افزایش یابد. بنابراین، برنامه‌های آموزشی و توسعه‌ای می‌توانند به جای انجام ابتکاراتی که ارتباط کمی دارند یا اصلاً ارتباطی ندارند، در حوزه‌های تمرکز متمرکز شوند و نتایج ملموسی را برای سازمان به همراه داشته باشند.

یک چارچوب جامع شایستگی به تیم مدیریت ارشد سازمان نیز جهت می دهد. فرآیندهای برنامه ریزی جانشین پروری و توسعه رهبری، پایه محکمی در چارچوب های شایستگی برای ایجاد و تقویت خط دوم سازمان پیدا می کند. با شایستگی‌های مشخصی که در سطوح ارشد مورد نیاز است و ارزیابی‌های انجام شده برای یافتن سطح فعلی، اطلاعاتی را در مورد ماهیت مربیگری، راهنمایی و راهنمایی مورد نیاز برای ایجاد خط لوله رهبری ارائه می‌دهد. این خط لوله ایجاد شده از کارکنان موجود، همسویی آنها را با ارزش ها، فرهنگ و فرآیندهای سازمانی تضمین می کند و در نتیجه پذیرش در سازمان ایجاد می کند. همچنین زمانی که افراد خارجی در سطوح ارشد استخدام می شوند کمک می کند زیرا دستورالعمل ها و الزامات از قبل در قالب چارچوب های شایستگی وجود دارد.

ارزیابی‌های مبتنی بر شایستگی و بررسی‌های آن‌ها همچنین به یادگیری قبلی از طریق تجربه کاری یا مدرک تحصیلی و غیره اعتبار می‌بخشد. این به افراد کمک می‌کند زمانی که آنچه می‌دانند و می‌توانند انجام دهند، توسط ارزیابی مبتنی بر شایستگی تأیید شود.

ارزیابی مبتنی بر شایستگی همچنین به ارزیابی آموزش و سایر ابتکارات توسعه انجام شده برای کارکنان کمک می کند. این به ایجاد یک تصویر دقیق قبل و بعد برای مقایسه بر اساس رفتارها و نمونه های نمایش داده شده کمک می کند. همچنین اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد که آیا آموزش ارائه شده برای یک نقش یا سطح خاص مرتبط است یا خیر و همچنین به ایجاد چنین برنامه هایی کمک می کند که در واقع به مشکل اصلی رسیدگی می کنند و نه در اطراف بوش.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =